Trekking Chang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Trekking Chang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Trekking Chang Rai

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

10 Oktober 2016 | Thailand, Chiang Rai

Zoals het altijd 's morgens droog is als we opstaan en eigenlijk te warm om iets uit te voeren. Bestond de eerste ochtend van de trekking alleen maar uit regen... We werden om half 9 (half uur te vroeg waardoor wij nog uitgebreid zaten te ontbijten) opgehaald door een vrouw die ons af zou zetten met de auto bij de gids. Snel ontbijt naar binnen gewerkt en langs ander hotel gereden om ander koppel op te halen en door stromende regen naar 'Karen village' gereden. Daar kennis gemaakt met verschillende mensen, maar de gids was nog in de verste verte niet te bekennen. Na het maken van heerlijke koffie, waarvan we de bonen zelf moesten malen, konden we de trekking beginnen samen met een vrouw die 'niet de gids' was, 2 stagaires en 2 spaanse toeristen, beginnen. Na 5 minuten wandelen en al kennis gemaakt te hebben met o.a. lemongrass en het huidige dorpje, was er een pauze. Er werden enkele telefoontjes gepleegd en enkele minuten later kwamen er nog 4 mensen die zich allemaal voorstelden. Bij het vragen of ze onze gids waren schudde ze allemaal hard nee. 'We are all family now'. Ook liep er een hond mee die van niemand was, maar uit het dorp kwam, door ons 'village dog' genoemd. Hij heeft ons de hele dag gevolgd. Iedereen vertelden ze allemaal de meest interessante verhalen over alles wat we om ons heen zagen; het groeien van koffiebonen en het proces van maken van koffie werd tot in detail uitgelegd, bananenbomen met groeiproces en eetbare bestanddelen, avocado bomen, limoenbomen, meloenbomen en noem maar op. Na ongeveer een uur wandelen kwamen we aan bij een berghutje waar nog 3 mannen ons stonden op te wachten, het was al tijd voor een lunch break (wat goed uitkwam aangezien de regen weer met bakken uit de lucht kwam vallen). Met een prachtig uitzich over de rijstvelden genoten we van gegrilde kip, hele gebakken vissen, stukken varken, varkenslever, zwarte eieren (eieren gekookt in kruiden waardoor de schil roze word en het ei zwart en gelly van structuur), rauwe koe met uitje en rijst in banenbladeren. De lunch sloot af met een kop thee die uit een zelfgemaakt bamboeglas gedronken werd. Het was een heerlijke lunch. Na de heftigste regen zetten we de tocht voort. Bij het volgende dorpje was er een korte stop om een huis van de bevolking van binnen te bekijken. De bewoner van het huis besloot ook om mee te lopen en met een man meer liepen we verder. We liepen in prachtige natuur door de bergen. De natuur was afwisselend van rijstvelden tot aan de meest dicht beboste jungle, langs en over/door enkele watervallen. Door de vele regenval waren en regelmatig gedeeltes die, vooral door Veerle omdat ze geen profiel onder haar schoenen heeft, glijdend is afgelegd ipv lopend. Ook is het incalculeren van afstand niet Veerle haar beste kant.. ipv over een watertje van meter breed heen te stappen besloot ze er precies midden in te stappen en dus een volle kletspoot te halen. Precies op dat moment keek iedereen toe hoe de 'oversteek' gemaakt werd wat veel lachende mensen heeft opgeleverd. Bijna bij de slaapplek voor die nacht aangekomen was er nog een laatste opstakel. Enkele bamboestokken over de rivier die een brug moesten voorstellen. Zo soepel als de een er over heen liep (Sanne en de meeste andere locals), zo moeilijk hadden sommige anderen het ermee (Veerle ging er half kruipend overheen). Eind van de middag kwamen we allemaal heel bij de farmstay aan, onze slaapplek. Het hutje was wat in Nederland gebruikt zou worden als opslag garage/hut en hier gewoon iemands huis. De oma van de 'niet gids' stond ons al op te wachten met een eigen gebrouwen maaltijd. Wij hadden voor ons gevoel net de lunch achter de kiezen, maar moesten er gewoon aan geloven om toch weer te eten. De soep leek verdacht veel op zo'n zelfgemaakte heksensoep die iedereen in z'n kindertijd wel eens gemaakt heeft. Iets bruin/zwart van kleur, gekke dingen die er in drijven zoals botten en slierten en beetje pappirig van constructie. En om deze soep dan beetje te onderscheiden van de heksensoep van vroeger, dreven hier varkenspoten in... We hadden al geen honger, maar de eetlust was toen zeker helemaal verdwenen. Maar zoals geleerd van onze ouders, we eten wat de pot schaft. En genoten ook best van het eten. Het smaakte vooral naar lemon door een van de hoofdbestanddelen lemongrass. Het enige vrezen was voor een voorbijdrijvende varkenspoot in je eigen bakje.... Na het eten werd en een flesje zelf gebrouwen rijstalcohol met elkaar gedeeld. Er werd een heerlijk kampvuur gemaakt waar we elkaar beter leerden kennen en er wat Thaise woorden zijn geleerd. Het was super gezellig. Voelden ons helemaal 1 met de locals.
We sliepen samen met de oma op een kamer (die 's nachts enkele keren haar arm half om Veerle heen sloeg, gekke geluiden in haar slaap maakte en op iedereen z'n gezicht scheen met haar zaklamp in het midden van de nacht omdat ze wakker was. Terwijl wij deden alsof we slepen, kreeg ze 3 anderen wel zo ver om middenin de nacht met haar een gesprek aan te gaan en lol te maken, waarna ze vervolgens weer in bed kroop, nog een keer zaklamp op ons scheen en weer in slaap viel).
Na een bijna slapeloze nacht door het liggen op de grond, kou en weinig ruimte naast de oma, stonden we optijd op en kregen we een heerlijk ontbijt. Scrumbled egg, sticky Rice met noten en kokossmaak, toast en een kop koffie. Tijdens het ontbijten stroomde de hut vol met mensen die overal vandaan kwamen en er werd naast ons ontbijt nog een pan rijst met het overgebleven eten van de avond ervoor neergezet waar iedereen van Smulde. Na het ontbijt vertrokken een paar weer en de rest (10 mensen) gingen met ons mee de trekking voortzetten. We liepen met zn 2en en een hele groep locals langs de meest prachtige weggetjes. Nouja weggetjes, af en toe was er geen pad te bekennen, maar dan werd er gewoon een pad gemaakt door de mannen die voorop liepen met een groot mes. Na enkele meters te hebben gelopen kwamen we dan weer op een plek aan dat weer door kon gaan voor een pad. Een van de locals vertelde ons dat ze nieuwe wegen wilden uitproberen voor komende trekkings. Super leuk! Gedurende de hele trekking mochten we aangeven wat we wilde doen of zien, alles werd per moment beslist of aangepast. Wij vonden het juist gaaf om zo veel mogelijk als local het leven mee te maken dus volgden vaak gewoon. Echter hadden we alleen aangegeven dat we wel in bamboe wilden leren koken, dus dat werd geregeld. Als lunch had een van de mannen noodles met verse groenten meegenomen. Er werden stukken bamboe uit het bos gehaald en de benodigdheden voor het koken werden hieruit gesneden. Eerst een 'pan' van bamboe waar water in werd gekookt voor de noodles en vervolgens werd nog een stuk bamboe op maat gesneden waar de noodles in werden gelegd om vervolgens het kokende water overheen te gieten, een bananenblad eroverheen gelegd en binnen 5 minuten waren de noodles gaar. Een zelfgemaakte beker met stokjes van bamboe waren de benodigdheden om de noodles op te eten. Het was een heerlijke lunch en zo gaaf dat je eigenlijk niks mee hoeft te nemen, behalve eten (en zelfs allerlei kruiden zijn onderweg nog geplukt ), om te kunnen koken in de natuur. Na de lunch gingen we weer verder wandelen, het was nog een beste tocht die goed te doen was alleen veel voorzichtigheid vroeg om niet van de berg af te glijden. We sloten af bij een prachtige waterval en daarna moesten we nog klein uurtje lopen naar het dorp. Tussendoor nog een korte pauze voor wat te drinken en toen liepen we nog een paar meter. Onderweg begon het te schemeren en tegen betaling van 2 biertjes wilde een bestuurder van een auto die we onderweg tegenkwamen ons wel in de laadbak meenemen en bij het huis van een van de locals waar we gingen eten en slapen, afzetten. Terwijl wij een spelletje Ezelen speelden met onze nieuwe vrienden, kookten de andere locals het avondeten. Wederom een verukkelijke maaltijd met voornamelijk rijst. We aten meestal 3x per dag rijst met een enkele keer een uitzondering van noodles.

'S avonds werden we naar onze bungalow gebracht die naast het huis van de locals stond. Na een heerlijke nacht te hebben geslapen stonden we redelijk optijd op om naar de kerk te gaan. Toen we echter klaar waren om naar de kerk te gaan, kwamen we ipv bij de kerk, bij een tuin van een van de locals aan die we gingen bekijken. Vervolgens weer terug op de scooter naar huis. Thuis werden we in traditionele kleding gehezen en toen toch echt naar de kerk met de auto. We zaten naast een vrouw die af en toe het thaise verhaal in het engels vertelde. Tussendoor liedjes die gezongen werden door de kinderen in de kerk. Hele ervaring om mee te maken. Super leuk.
De host vertelde dat ze vaak op zondag rustdag hebben en dus weinig doen. Ze stelde voor of we een nachtje langer wilde blijven zodat we maandag de laatste mooie plekjes konden zien en de zondag konden relaxen en met onze nieuwe vrienden eropuit konden gaan.
We hadden het zo ontzettend naar ons zin en het is zo mooi in hun dorpje dat we het hardstikke leuk vonden een dagje langer te blijven. Onze zondag stond ook voornamelijk uit relaxen. Naar een huis van een van de vrienden gegaan en daar in de hangmat gelegen. Verder nog met de vrienden naar de markt geweest, op de scooter rondgereden en we kregen een kookles. Hebben green curry gemaakt. Een van de vrienden heeft een kip van de farm geslacht en wij begonnen met het snijden van de groentes. Eerst werd de kokosmelk met de curry paste gekookt en vervolgens werd de hele kip erin gegooid. Af en toe dreef er stukje vlees met de veren er nog aan voorbij en het andere moment zag je een hele kippenpoot (lekker met de teentjes enzo er nog aan...) liggen. Het opgevangen kippenbloed erbij gooien, groentes erdoor, nog even doorkoken en klaar. Hele avond gekletst onder het genot van de zelfgebouwde rijstalcohol.
Maandag begonnen we aan onze laatste dag van de trekking, echter er was weinig trekking aan, zijn namelijk met de auto naar de olifantenkamp, theeplantages en de hotspring gereden. Het was helaas iets minder spectaculair dan verwacht/gehoopt maar wel ontzettend gezellig.

Al met al de hele 'trekking' was echt geweldig, een echte belevenis alles wat we hebben gezien en welke wegen we hebben afgelegd. We vonden het zo gaaf om voor een lang weekend door locals te worden 'geadopteerd' en hun leven mee te maken. Iedereen leeft en doet alles samen, een grote familie. Echt ontzettend leuk!

• 10 Oktober 2016 - 20:43

Trijnie: