Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

23 Oktober 2016 | Laos, Luang Prabang

Vanaf chiang rai hebben we de bus genomen naar de grens. De grensovergang verliep soepel en daar hebben we een ticket gekocht voor de slow boat naar Luang Prubang. We dachten dat de boot om half 11 zou vertrekken, maar eenmaal bij het vertrekpunt hoorde we dat de boot pas om 11 uur ging. Een halfuur later hadden we samen met nog een aantal toeristen geen kaartje en vroegen we of de boot niet bijna ging: ‘nee de boot vertrekt pas om half 12’. Prima dus gewoon lekker gewacht en gekeken naar alle bootjes over de mekong. Om 12 uur werden we uiteindelijk pas opgeroepen om naar de boot te gaan die pas om half 1 vertrok toen er nog een tiental toeristen in de boot kwam die al helemaal vol was. Later dan verwacht vertrokken we dus.

De weg erheen was echt prachtig. Allemaal super mooie bergen en hele mooie natuur: kleine watervalletjes, buffels, geiten en varkens. Verder ook allemaal schattige dorpjes, kinderen die aan het voetballen met een zelfgemaakte bal, boeren die aan het werk waren en veel vissers. Het was echt mooi . Toen we in het dorpje aankwamen waar we zouden overnachten waren onze tassen onderin gelegd. Terwijl we iedereen hoorde klagen over hun zeiknatte tassen werden wij bijna zenuwachtig of onze tas er nog was en in wat voor staat. We kwamen als laatste aan boord en komen als laatst bij onze tas, maar gelukkig was onze tas als enige helemaal droog. Savonds zijn we lekker een biertje wezen doen en leerde je allemaal mensen uit de boot kennen.

Wij hadden in chiang rai gehoord dat de bus om half 11 zou vertrekken maar wat andere toeristen wisten ons te vertellen dat de boot om half 10 vertrok. Toen we om half 9 ons ontbijt wilde halen en het plaatsje helemaal uitgestorven was, bleek de boot al om 9 uur te vertrekken waardoor we ons alsnog moesten haasten voor de boot. We kwamen er als laatste aan en mochten deze reis dus op een mooi plastic stoeltje zitten in het midden van het gangpad. Toch was het een hele gezellige rit en hebben we nog wat spelletjes gedaan met de mensen die om ons heen zaten. Ook dit keer kwamen we weer als laatste de boot uit door hetzelfde probleem haha. Nouja dikke prima. We waren nog met een andere Nederlander waarmee we samen een tuktuk hebben gedeeld naar het centrum. We hadden meteen een prima hostel te pakken. Het was inmiddels donker en zijn met wat mensen van de boot wat gaan eten op de avondmarkt.

Je hebt op de avondmarkt een soort lopend buffet voor 15.000 kip (dus ongeveer anderhalve euro) en dan mocht je je hele bord vol gooien. En het was echt heerlijk!! Super van genoten. Daarna zijn we met de hele groep naar Utopia vertrokken. Dat is een bar die redelijk verstopt is, mega leuk is aangekleed maar wel echt vol met toeristen staat. Maargoed we waren met hele gezellige mensen dus het werd een hele gezellige avond. De bar sloot om half 12 en toen stapte iedereen de tuktuk in naar de bowlingbaan. Blijkbaar is dat helemaal een ding hier want de hele bowlingbaan stond om 12 uur snachts vol met toeristen die gingen bowlen. Het was opzich wel grappig om te doen, maar het was vooral heel vermakelijk om al die dronken mensen te zien bowlen. Echt het is nog erger dan je denkt hahaa. De ballen gaan bijna eerder achteruit dan vooruit en komen niet altijd op de baan waar ze wel op hoorden te komen. Na lekker mensen te hebben gekeken zijn we terug gegaan.

De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen, het stadje bekeken en op het terras gezeten. Even lekker bijkomen van twee dagen reizen. De dag erna zijn we een stuk productiever geweest en hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar een waterval in de buurt gefietst. We wilde heel graag een mountainbike maar die zagen er nog slechter uit dan de stadsfietsen. Sommige hadden niet en een zadel. De stadsfiets was af en toe wel pittig zeker omdat sanne haar achter rem het niet deed voor tijdens het dalen en we geen versnellingen hadden voor tijdens het klimmen. Bij de waterval aangekomen was er helemaal niemand te bekennen. Veerle maakte een foto van de waterval en we zagen een pad liggen dus we dachten we kunnen wel een stukje lopen. Voordat we daar aan toe kwamen, kwam er een boze man naar ons toe lopen die vertelde dat we moesten betalen. Wij zeiden o nou zo nodig hoeft het niet. Maar Veerle had al een foto gemaakt dus moest er betaald worden. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat we dan maar voor 1 persoon hoefde te betalen en daar ging de beste boze man akkoord mee. We zijn toen toch maar even de waterval opgelopen maar uiteindelijk bleek het een super leuke wandeltocht van 3 kilometer langs allerlei watervalletjes en mooie uitzichtpunten. Af en toe miste er gewoon een stuk van het pad en dan moest je echt zoeken waar het verder ging. Wij vonden dit alleen maar heel erg leuk. Toen we weer terug kwamen zijn we nog bij het meertje in een soort van huisje gaan liggen en daar zijn we even lekker weggetukt. Je hoorde helemaal niks behalve allerlei dieren geluiden en de waterval. Het was echt heerlijk. De rust werd verstoort door een jongen die heel graag een foto van ons wilde maken. Het was echt een heerlijke dag en het was ook gewoon zo fijn dat er niemand was. Savonds hebben we natuurlijk weer lekker bij de avondmarkt gegeten.

De volgende dag zijn we weer vroeg ons bed uit gegaan om de Tempel die op de heuvel midden in het centrum staat te beklimmen. Om 11 uur hadden we afgesproken met twee jongens van de boot en twee meisjes die we gisteravond hadden ontmoet om samen een tuktuk te delen naar de waterval. Toen we ze na een tijdje nog niet hadden gespot zijn we met een andere tuktuk mee gegaan. Tegenover ons zaten twee jongens waar we mee in gesprek kwamen. Verder zat er nog een groepje van 6 Duitsers. Toen we de tuktuk uitgingen wilde de Duitsers perse een tijd afspreken om terug te zijn, maar wij vonden het juist wel chill om gewoon terug te gaan wanneer we wilde rond een uur of drie of vier als het leuk was. Nou goed uiteindelijk rond drie uur afgesproken omdat zij dat perse wilde haha. We liepen naar de waterval en het was echt prachtig. Oprecht de mooiste waterval die we ooit hebben gezien. Het was echt zo ontzettend mooi. We zijn met zijn vieren de waterval opgeklommen en vanaf daar kun je naar beneden kijken. Het was echt zo mooi. Echt echt onbeschrijfelijk mooi. Boven kon je nog verder lopen naar spring en die ene kerel zei dat we dat echt moesten doen dus wij gingen dat doen. Was drie kilometer ongeveer maar het was het echt totaal waard. We kwamen echt op een prachtig plekje uit. Er lag een boomstam over het water en als je daar in twee keer overheen kon lopen dan kreeg je een gratis biertje. Sanne is het (helaas) pas na 5 keer gelukt en Veerle heeft het helaas ook niet kunnen voltooien maar was wel echt zo leuk om te doen. Verder hingen er van die slingertouwen waarmee je in het water kon slingeren. Er was een super chille sfeer en lekker muziekje. Zoveel toeristen er bij de waterval waren zo weinig waren er hier maar het was echt een super chill plekje. Helaas moesten we echt heel snel weg omdat we met die duister drie uur hadden afgesproken -.- hadden we dat nou maar niet gedaan. De man die daar de baas was, was zo lief om alle toeristen met zijn soort van traktor naar beneden te brengen. Dat was echt mega leuk!! Gigantische muziekbox mee die eigenlijk niet paste en alle toeristen paste trouwens ook niet maar het was echt hilarisch. Uiteindelijk kwamen we pas om 20 over drie beneden en hebben we eerst van twee Duitsers dikke preken gekregen hoe asociaal we waren. Ja netjes was anders maar wij wilde al niks afspreken en ze overdreven ook wel een beetje naar onze mening. Maargoed wij hadden zo’n enorm leuke dag gehad dat we het ook niet konden laten verpesten.

Toen we terug waren in het stadje zijn we snel gaan douchen. Vanavond zou het lichtbotenfestival zijn. Overal hingen allemaal gekleurde en verlichte sterren en van crêpe papier gemaakte boten. Ook waren er het hele weekend botenwedstrijden geweest. Eerst was er een parade waar echt zulke prachtige boten waren. Echt gigantisch en zo mooi en helemaal verlicht met kaarsen enzo. Super mooi. Ook allemaal kinderen met kleine lampjes etc. Vervolgens zijn we naar het water gelopen. Hier lieten de locals allemaal een klein bootje gemaakt van bananenblad, bloemetjes en een kaars los. Echt super leuk. Alleen jammer dat het net te hard waarde en de kaarsjes dus niet lang aanvliegen. We moesten best lang wachten maar toen kwamen eindelijk de grote mooie boten van de optocht over de rivier heen. Het was echt een prachtig gezicht. Een mazzeltje dat we hierbij mochten zijn.

Savonds in het hostel was er ineens een noodkreet te horen: Veerle Paans. Er zat een hele grote kakkerlak op haar arm. Het eerste moment hebben we beide staand op het bed zitten toekijken en bedacht hoe we dat ding onze kamer uit zouden krijgen. Uiteindelijk kwam Veerle met een spuitbus kakkerlak spray aan waarvan sanne niet eens wist dat bestond. Hij was inmiddels achter het bed gekropen. Na al onze spullen op het bed te hebben gelegd zou sanne op 3 het bed wegtrekken en Veerle sprayen. Het duurde ongeveer 1 minuut waarbij er ook enigszins geschreeuw aanwezig was. Het was echt hylarisch. We vonden het beide zo zielig maar we wilde ook niet met dat dier in onze kamer slapen. Na 10 minuten en 4 pogingen verder had Veerle de moet bij elkaar verzameld om het arme diertje op te tillen en in de prullenbak te deponeren. Het moet wel een hylarisch gezicht zijn geweest hoe wij daar gillend op ons bed stonden om onszelf en de kakkerlak te vergiftigen. Oepsieeee.

• 28 Oktober 2016 - 13:24

Marianne:

Het zal toch niet de eerste kakkerlak zijn geweest die jullie zagen!
    Geweldig, ik hoor jullie beide nog.......

• 03 November 2016 - 20:22

Henny Schuur:

Hey lieve Sanne en Veerle,

ik heb een aantal reisverslagen gelezen en heel veel foto's gezien. Superleuk om te lezen wat jullie wel allemaal doen en meemaken. Fantastische ervaringen, prachtige natuur en ook heel mooi om te zien hoe jullie je onder de plaatselijke bevolking mengen.
    Blijf jullie volgen. Geniet samen van deze enerverende reis, doe voorzichtig en pas ook goed op elkaar.
    Liefs en dikke knuffel
    Henny