Vang Vieng & Vientianne - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Vang Vieng & Vientianne - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Vang Vieng & Vientianne

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

29 Oktober 2016 | Laos, Vangviang

Met een busje hebben we ons vervoerd naar Vang Vieng. Een plaatsje wat tussen Luang Prabang en Vientianne (de hoofdstad) ligt. De weg erheen was precies zoals we ons de wegen in Azië hadden voorgesteld. Sommige stukken waren niet geasfalteerd en bestond uit zand en stenen en de delen die wel geasfalteerd waren hadden zulke enorme gaten dat je om de seconde met je hoofd tegen het plafond aan zat voor je gevoel. Onderweg trouwens wel heel mooi uitzicht gehad. Af en toe hoor je de chauffeur snel achter elkaar toeteren Omdat er weer een kudde koeien of buffels op de weg stond. Vang Vieng was en leuk dorpje maar het was te zien dat de toeristen het al ontdekt hadden. Na onze spullen in het hostel te hebben gedropt zijn we bij een barretje aan het water gaan zitten. Hier waren alleen wij en nog twee Britten waar wel lekker mee hebben gechillt. Savonds zijn we naar een leuk barretje gegaan waar de halve slow boat te vinden was, wat heel erg gezellig was! Whisky Sprite is in dit plaatsje het drankje en is in meerdere barren tussen 8-11 gratis te krijgen. Ondanks dat we beide geen whisky drinkers zijn was het erg lekker. De volgende dag zijn we gaan tubben. Tubben houdt in dat je in een band de rivier afgaat. Hier leerde we weer allemaal mensen kennen. Bij het eindpunt was een hele fette tokkelbaan waarbij je je lost moest laten en de rivier in viel. Waar sanne non stop in het water te vinden was, zat veer lekker op het terras met een biertje. Verschil mort er wezen!;) Toen we in het donker baar de tuktuk moesten lopen hebben we nog een heerlijke regenbui op onze kop gehad, maar aangezien we beide toch alleen een bikini aan hadden, maakte dat helemaal niks uit en was het juist wel grappig. De dag erna hebben we een mountainbike gehuurd en zijn we naar de Blue Lagoon 3 gefietst. Dit is een blauw meertje waar je kan zwemmen en in zo’n band kan liggen. We waren pas laat vertrokken waardoor we hier niet al te lang zijn gebleven omdat we anders in het donker naar huis moesten. De weg erheen was prachtig. Het eerste stuk was geasfalteerd en bij het tweede stuk waren we heel erg blij dat we een mountainbike hadden want dat waren alleen maar stenen. De omgeving was super met allemaal mooie kalksteenbergen om ons heen. Toen we bijna bij de Blue Lagoon waren zagen we ineens dat de weg ophield. De brug lag samen met de vrachtwagen die waarschijnlijk te zwaar was voor de brug in de rivier. Wij konden er zo hard om lachen. Scooters werden over de rivier getikt (het was meer een soort beek waar het water tot je knieën kwam) en de auto’s hadden gewoon dikke pech. De dag erna zijn we met een toer mee gegaan. We begonnen bij de water cave. Dit is een grot waar je met zo’n band in gaat. De ingang moest ook bijna liggend omdat het zo laag was. Het was pikdonker dus iedereen kreeg een zaklamp op zijn hoofd. Met een touw trok je jezelf voort door de grot en aan het einde liet je los en dreef je weer langzaam terug. Het was best leuk maar niet mega bijzonder ofso. Toen we daar uit kwamen moesten we alweer lunchen terwijl wij het gevoel hadden dat we net ons ontbijt op hadden. Deze zeer toeristische plek was niet helemaal ons ding en was echt overspoeld met Koreanen. Deze vonden ons allemaal zeer interessant want ze waren stiekem allemaal filmpjes, foto’s en selfies aan het maken op een zeer onsubtiele manier waardoor we er af en toe een beetje ongemakkelijk van werden. Helaas bleven we er ongeveer een uur en waren we dus heel blij dat we er weer weg mochten. Daarna gingen we terug kajakken naar Vang Vieng. Dit was wel erg leuk! Lekker op het water. Helaas voor ons hebben we beide wat kajak ervaring en viel deze rivier erg tegen qua stroomversnellingen, maar desondanks erg leuk! Daarna had je nog de optie om naar Blue Lagoon 1 te gaan, maar we hadden wel genoeg Koreanen gezien. Daarbij we wilde echt geen vooroordeel hebben over de Koreanen maar het zijn net Chinezen. Duizenden foto’s waar ze dan zelf opstaan en af en toe staan wij er nog op in de achtergrond. Echt veverschrikkelijk. De rest van de dag hebben we lekker gekaart en gechillt in een café
De volgende dag zijn we vertrokken naar Vientianne met de VIP bus. De andere bus vertrok van het busstation en dropte je af bij het busstation in Vientianne waardoor we nog twee keer een taxi moesten nemen naar de busstations wat een stuk meer zou kosten. Dus lekkere luxe busreis. De weg was wel iets beter maar er waren ook zeker stukken minder goed wegdek. In Vientianne zijn we lekker rondgaan lopen. Uiteindelijk eindigde we op een leuk terras. Er waren denk ik 20 soorten koffie, maar toen we bestelde bleek er toch geen koffie te zijn haha. Daarna zijn we langs de rivier gaan lopen wat heel erg mooi was. Allemaal gebouwen die verlicht waren en aan de andere kant van de rivier zag je allemaal lichtjes. Was echt mega mooi. We hebben lekker over de avondmarkt geshokt en bij het water wat gegeten. De volgende dag zijn we verder gegaan met door de stad lopen maar nu de andere kant op naar het oude paleis en de toegangspoort. Daarna begon het te regenen en zijn we een café in gerend om een broodje te eten en wat te drinken. Van de tien broodjes die ze hadden, bleken ze uiteindelijk alleen een tosti te hebben wat werd opgewarmd in de magnetron. R helft van de dingen die op het menu staat is dus vaak niet aanwezig, maar dat maakt niet uit. Hierna hebben we de bus gepakt naar het buddha park. Dit was een soort hockeyveld met allemaal buddhas erop! Was best leuk om even doorheen te lopen. Daarna hebben we wat gedronken aan de rivier en even gezwaaid naar Thailand wat aan de andere kant van de rivier lag. De thao -lao friendship bridge hebben we onderweg ook nog aanschouwen. Het was een gekke bustocht. Tussen de gewone best kleine huisjes stonden soms echt kasten van buizen en gebouwen. In Nederland zie je je nauwelijks zo groot zeg maar. Toen we terug kwamen in Vientianne wilde we nog even naar de oudste tempel van de stad wat echt een mustsee zou zijn, maar die was helaas al gesloten toen we aankwamen. We hebben ons uitermate vermaakt voor de tweede keer op de gezellig avondmarkt. We hadden veel slechte verhalen gehoord over de stad, maar voor anderhalve dag is het echt wel leuk!! Op dit moment zitten we alweer in de volgende bus naar Thakhet. Lekker tussen de locale bevolking met laotiaanse karaoke op, leren we misschien toch nog de muziek hier waarderen.