Hoi An, Dalat, Saigon & Can Tho - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Hoi An, Dalat, Saigon & Can Tho - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Hoi An, Dalat, Saigon & Can Tho

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

13 December 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na Hue zijn we naar Hoi An vertrokken. Een prachtig leuk en gezellig plaatsje. Helaas voor ons heeft het de drie dagen dat wij hier verbleven 90% van de tijd geregend. We hebben heerlijk kunnen shoppen en wat mooie jurkjes op maat laten maken. Het kost allemaal geen drol. De rest van de tijd hebben we ons vooral moeten vermaken met koffie en cocktails om ons zelf warm te houden. De lange broeken, lange mouwen shirts, fleece vesten en poncho’s moesten er echt alle dagen aan geloven. Gelukkig was het savonds ontzettend gezellig en hebben wij ons met gratis waterpijpen en cocktails uitstekend vermaakt. Toen de rivieren begonnen te overstromen was het een goed moment om ons te verplaatsen naar het bergdorpje Dalat. De weg naar Dalat was prachtig. Prachtige natuur en mooie rivier met kleine watervalletjes. In Dalat zaten we in een ontzettend leuk hostel. Savonds gingen we met de hele familie en de overige gasten bbq’en. Echt mega gezellig en heel lekker. Weer allemaal nieuwe groentes geprobeerd. De aankomst dag zijn we lekker door het gezellige stadje gelopen. De volgende dag wilde we een scooter huren en alle mooie watervallen bekijken. Helaas kwam het voor de zoveelste dag met bakken de hemel uit. Na overleg hebben we besloten om onze scooter sessie en canoyning (wat we de dag daarna wilde doen) te staken. Ook het plaatsje Mui Ne hebben we aan onze neus voorbij laten gaan door het slechte weer. We wilde sochtends de bus pakken, maar aangezien sanne zo slim was om haar fleece in de vorige bus te laten liggen moesten we wachten tot smiddags half 2 (hij zou eerst de avond er voor aankomen, toen om 9 uur, toen 11, toen 12, toen 1. Ach geduld is een schone zaak). We wilde de bus om 2 uur maar helaas zaten alle bussen tot 10 uur vol. Het werd dus de nachtbus naar Saigon. We zijn nog lekker de stad in gegaan en hebben hier lekker gegeten. Beetje jammer dat we verdwaald zijn geraakt en bijna te laat waren voor de bus. Dat had er nog wel bij gekund haha.
Om kwart voor 5 (prachtige tijd) kwamen we aan in saigon. We zijn gelopen naar het backpackers district. Hier hebben we een leuk hostel gevonden in een klein steegje. Twee belgen die we leerden kennen op Cat Ba island hebben we hier weer gemeet. Zij hebben ons een goddelijke bakker aangewezen en we zijn met hen lekker door de stad gelopen. Eindelijk weer zonnebrand dachten we. Maar helaas. Om 13uur kwam het weer met bakken de hemel uit. We zijn met een taxi naar de Street markt gegaan. Dit is een hele leuke markt waar je bij verschillende eetkraampjes eten kan halen en dan bij picknicktafels opeet. Echt mega lekker. De volgende dag zijn we naar de chu chi tunnels geweest. Echt heel erg indrukwekkend. Bizar om in zo’n jong bos te lopen, alle kleine tunnels te zien en te bedenken wat voor verschrikkelijke oorlog hier was. De volgende dag waren we nog niet klaar met de interesse in de oorlog en zijn we (weer in de regen) naar het oorlogsmuseum geweest. Echt echt zo indrukwekkend. Een verdieping vanuit Amerikaans oogpunt en een vanaf vietnamese oogpunt. Heel veel foto’s. Echt gruwelijk, maar zeer interessant.
De dag erna zijn we naar Can Tho vertrokken met de local bus. Een zeer bedrijvig stadje bij de Mekong delta. We hebben 2 uur gezocht naar een geschikt (betaalbaar) hotel. We namen ergens een condensed milk ice Coffee (Vietnamese coffe), waar de koffie door de vele melk ver te zoeken was om rustig te bedenken welk hotel we nog konden proberen. We besloten de eerst beste na de ice Coffee te nemen want na al dese ‘tegenslagen’ bleek het er die dag niet in te zitten voor ons. We hebben ’s avonds fietsen gehuurd en ergens lekker happig gegeten. Volgende dag besloten we om 5 uur de wekker te zetten om ons vervolgens om 5.30 op de fiets te hijsen, op naar de Mekong delta om zonsopgang en floating market te zien. Echter ook dag 2 in Can Tho zat ons niet geheel mee. Door verkeerde route te nemen hebben we de zonsopgang gemist en de floating market was in de verste verte niet te bekennen. Wel heerlijk dagje gefietst (wat resulteerde in enorme zadelpijn maar dat terzijde) en hadden mooi zonnig weer!:) Het was prachtig natuur om ons heen. Allemaal bootjes in het water en veel vissers om ons heen. Wel af en toe beetje ‘nare gevoelens’ bij het gebied na alle verschrikkelijke verhalen die we over de oorlog hadden gehoord en dan te bedenken dat dat zich daar allemaal afgespeeld heeft.
Na de enkele kleine tegenslagen in Can Tho besloten we dat weggaan van dit plekje de beste optie was. 10 december om 4.45 stonden we met backpack gepakt klaar om opgehaald te worden door de taxi en te vertrekken naar Cambodja. Een corrupte grensovergang verder kwamen we tegen de middag aan on Phnom Penh.

• 14 December 2016 - 20:44

Reinout:

Indrukwekkend Sanne, leuk om te lezen, wat een avontuur. Geniet ervan, groetjes, Reinout