Sanne: Bagan & Golden rock (kinpun) - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Sanne: Bagan & Golden rock (kinpun) - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Sanne: Bagan & Golden rock (kinpun)

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

17 Februari 2017 | Myanmar, Pagan

De pick up van mandalay was mooi optijd en we zaten weer in de bus naar het prachtige Bagan. De stukjes lopen hadden ons goed gedaan. We zouden in de bus entree fee hebben moeten betalen om Bagan in te mogen, maar om een of andere reden hoefde onze bus niet langs de tolpoort. Met een taxi busje zijn we in het centrum van Nyaung u afgezet. Dit is een leuk dorpje vlakbij Bagan, wat iets minder prijzig is. We zijn gaan rond lopen en hadden redelijk snel een leuk guesthouse gevonden met ontzettend lieve mensen. We hadden een schattig klein kamertje. Ze wezen op ons op een eettentje vlakbij waar we heerlijk hebben gegeten met als toetje een avocado salade. We zijn vroeg ons bed in gedoken want om 4.30 (ja ellendig vroeg) ging de wekker alweer. We hebben bij het guesthouse ontbeten, een ebike gehuurd zonder remmen (oeps! Iets met altijd je remmen controleren enzo..) en zijn naar het historical park gereden. We hadden op het kaartje een leuke tempel uitgezocht waar we in het donker naartoe zijn gereden. Eenmaal aangekomen bij de tempel waren we eigenlijk vooral heel bang. Stelletje schijt luizen die bang zijn in het donker. Het was ook echt zo ontzettend donker. We kwamen erachter dat we deze tempel helemaal niet konden beklimmen dus zijn naar een ander tempeltje gereden waar we met 1 ander stel zaten. De zonsopgang is in 1 woord adembenemend, maar er zijn wel 100 andere woorden voor. Het is zo ontzettend prachtig. Het is niet te beschrijven of op foto’s te zetten wat je precies ziet, maar ik zal een poging doen tot. Je staat dus ergens boven op een mooie ruïne tempel en het is helemaal stil. Overal waar je kijkt zie je de topjes van de pagodes boven de bosjes / palmbomen / lage mist uitsteken. Die mist is ook zo mooi en heeft iets sprookjesachtig. Behalve dat dit uitzicht al puur genieten is 360° om je heen, komt er dan ook nog eens een prachtige rode bol de grond uit in de verte: de zonsopgang. Helaas was het een beetje bewolkt dus kwam de zon pas iets hoger tevoorschijn, maar het bleef prachtig. Het enige wat je kon doen was zitten en puur genieten. De lucht, de tempels, de zon, de nog frisse lucht om je heen en de enorme glimlach op je gezicht. Na deze heerlijke ochtend zijn we de hele dag wezen toeren op onze ebike. We hebben vrijwel alle grote pagodes gezien, maar ook heel veel kleine pareltjes. Op sommige pagodes zit nog enorm veel detail, in sommige zijn zelfs nog muurschilderingen. Meerdere pagodes hebben we beklommen waarbij we uitzichten over het historical park, de rivier en de dorpjes hebben gezien! Af en toe namen we in de schaduw van een verlaten boom een lunch pauze en genoten we na van alle mooie dingen die we zagen. Het leek een perfecte dag te worden. Ja jullie lezen het goed. Toen we naar onze uitgekozen Sunset pagode reden bleek de batterij leeg te zijn en stopte onze ebike ermee. Gelukkig konden we iemands telefoon lenen en zou er een nieuwe accu komen in 30 minuutjes. We zijn een tempel ingedoken in de buurt, die trouwens ook echt prachtig was. De scooter man had er in 10 minuten een nieuwe accu in maar de zon begon al onder te gaan. We zijn daarom naar een pagode in de buurt gereden om daar de Sunset te bekijken. Deze pagode was iets drukker maar het viel nog steeds mee. Het was nog steeds een beetje bewolkt maar de zonsondergang bleef magnifiek. Super van elk moment genoten. Zelfs de momenten dat we weer eens vast zaten met de ebike in het hoge zand of op een heuvel stonden en we moesten afstappen omdat die niet genoeg vermogen had.
De volgende dag hebben we onze wekker een uurtje later gezet, omdat we wisten waar we heen wilde en we gister veel te vroeg waren. We hadden weer een prachtige zonsopgang te pakken! Daarna zijn we terug gereden naar het guesthouse en hebben onze spullen ingepakt en zijn uitgecheckt. We werden opgehaald door de taxi die ons bracht naar mount Popa. Onderweg zijn we nog gestopt bij een Suger can farm. Hier mochten we allerlei dingen proeven. Vooral de kokosnoot met gecarameliseerde Suger can was echt mega lekker! De mount Popa hebben we niet beklommen, maar de grote rots met daarop een tempel wel. Gelukkig hielden alle aapjes ons gezelschap en probeerde ze af en toe je water te stelen. De poepjes en plasjes moesten we met onze blote voeten ontwijken. Boven op de tempel hadden we een prachtig uitzicht! Het was jammer dat het een klein beetje bewolkt was anders hadden we nog verder kunnen kijken. Toen we terug waren rond een uur of twee, hebben we na onze avocado salade de ebike weer gepakt en zijn we heerlijk gaan rondrijden. We hadden gister al mega veel gezien dus nu zijn we gewoon random straatjes ingeslagen in de hoop dat we bij leuke tempeltje uitkwamen. Dit ging vaak goed en af en toe moesten we terug. Super leuk. Alleen maar genieten en om je heen kijken. Onze grootste flop was toch wel dat we over de droogliggende rivier gingen rijden omdat het pad dood liep en er iets verder een paadje was. We zijn uiteindelijk toch maar gewoon weer door het zand met ebike aan de hand terug gelopen. Gelukkig hebben we alle locals die ons uitvoerig bekeken wel grote lol gehad waarschijnlijk. Tijdens het rondlopen kwamen we uit bij een heel leuk tempeltje ergens helemaal verlaten, wat een prachtige plek was voor de zonsondergang. We hebben ons hier heerlijk vermaakt. Het hoogtepunt was willemijn die het torentje op probeerde te klimmen. Het was hilarisch. Helaas kregen we helemaal op het einde nog companie van wat andere mensen. Het maakt denk ik niet uit hoe vaak je hier een zonsopgang of -ondergang gaat zien. Het blijft genieten!
Terug in het guesthouse hebben we onze voeten nog even gewassen en werden we een kwartier te vroeg opgehaald door de pick up. Dus helaas geen tijd meer om nog hostels etc uit te zoeken. Bij het busstation waren we drie kwartier te vroeg dus we zijn daar nog lekker wezen eten. We hadden eht heerlijke fried noodles. Heerlijk sausje erbij! Daarna zijn we de bus ingestapt die tot onze verbazing Mega lux was. We hadden lekker brede stoelen, een zacht dekentje en een kussentje op de stoelen. We waren helemaal happy en hebben lekker kunnen slapen! Verder kwam de bus niet om 4 uur aan maar om 5 uur pas! Dus we hebben ook nog een heerlijk lange nacht kunnen maken. Op het busstation hadden we binnen no time onze overstap gevonden, die in een halfuurtje zou vertrekken.
Rond 11 komen we aan in Kinpun. Een schattig klein dorpje dichtbij de Golden Rock. We vinden een schattig goedkoop guesthouse en eten vroege lunch bij een restaurantje. Eerst was het plan om een rustdagje te houden maar we hoorden dat het maar 4 ipv 6 uur lopen is naar de Golden rock dus we besluiten het vandaag nog te doen. Eerst drinken we nog een te zoete niet zo lekkere ananas juice zodat we niet op het heetst van de dag aan de klim beginnen. De tocht is 13km lang en daarin stijgen we 1km. Gelukkig valt het mee hoe zwaar het is en ligt een groot deel van het pad in de schaduw van de jungle achtige omgeving. We passeren kleine dorpjes en allemaal kleine winkeltjes waar je water kunt komen en na iedere bocht is het uitzicht mooier. Eenmaal boven is het één grote toeristische attractie. In de Golden rock licht namelijk een haar van Buddha en daarom is het zo'n belangrijke plek. Helaas is het bewolkt geworden en kunnen we niet heel ver kijken. Terug nemen we een pick up busje naar beneden. Dit is net een achtbaan met alle bochten die steil naar beneden gaan. Net allebei even heerlijk al het zweet van ons afgespoeld en onze dagboekjes bijgeschreven. Zo wat eten en morgen nemen we de bus naar Hpa An.