Veerle, Nepal. Gorkha - First aid kit project - Reisverslag uit Gorkhalithan, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Veerle, Nepal. Gorkha - First aid kit project - Reisverslag uit Gorkhalithan, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Veerle, Nepal. Gorkha - First aid kit project

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

17 April 2017 | Nepal, Gorkhalithan

Rafting
Weer een gewelige 'extreme' sport gedaan hier in Nepal, raften. We (waren met z'n 8ten) werden om 7u bij KarmaFlights office opgehaald en we vertrokken met een taxi naar het busstation. Daar werden we in toeristenbus geladen en naar het begin punt van het raften gebracht, 4u rijden verderop. Het was echt een prachtig zonnige dag, en de busreis verliep snel door de mooie uitzichten over de bergen en de gezelligheid in de bus. Eenmaal bij het beginpunt aangekomen, kleedde we ons om en kregen we redingsvest aan, helm op en peddle in onze hand. Met deze outfit gingen we het water op in de raftingboot. We kregen duidelijke instructies wat we moesten doen tijdens het raften: 'forward peddle, backward peddle, security line, down, faster forward peddle'). En het reddingstouw werd uitgelegd. En daarna gingen we op avontuur!:)

Het was een rivier met een prachtige omgeving. Zonnetje erbij en geweldige stroomversnellingen. Onderweg bij klif gestopt om te klifjumpen en een stuk met de stroomversnelling mee gezwommen. Super vette belevenis. Na elke stroomversnelling verheugde ik me alweer op een nieuwe, zo'n lekkere kick geeft het.
In totaal ongeveer 3u op het water geweest. Kwamen aan in plaatsje waar we met elkaar lunchten en gingen met de local bus terug, waar we hutjemutje, helemaal voorin de bus zaten met z'n allen. Af en toe in slaap gedommeld van de lange dag. Het was een super ervaring:)

Scholing Bal Prabhat Boarding School
Dag na het raften naar de school in Pokhara gegaan waar ik de samengesteld first aid kit aan had gedoneerd. Daar een first aid training gegeven aan ongeveer 30 docenten. Iedereen deed heel actief mee en het was een hele leuke les om te geven. De principal van de school vertaalde af en toe wat uitleg in het Nepali zodat iedereen wat aan de scholing zou hebben.

Gorkha
Afgelopen weken ben ik naar Gorkha district geweest om first aid scholingen te geven aan 8 verschillende scholen. Aan die scholen ook de first aid kits gedoneerd. Het was een geweldige ervaring en heb het gevoel echt wat aan de locals te hebben geleerd, samen met Lali, local nurse, waarmee ik samen de scholingen gegeven heb.

Het hele proces van het inzamelen van geld voor de first aid kits tot aan het geven van de scholingen was een heel leuk proces. Ben eerst naar een klein health equipment winkeltje geweest. Hier samen met de owner alle spullen voor (in eerste instantie 5) first aid kits samengesteld. Deze goed verpakt en in grote doos meegenomen naar Gorkha.

In Gorkha lopen nog verschillende andere projecten zoals opbouwen van libraries en computerlokalen in 2 verschillende scholen. Tijdens het tripje naar Gorkha heb ik ook geholpen waar mogelijk was met deze projecten. Ik heb onder andere meetings gehad met mensen in de hoofdstad over de vormgeving van de computerruimtes, solorpanals 'uitgezocht' en in Gorkha deze solarpanels helpen aaneggen, computerruimtes geverfd, spullen gesjouwd en kleine hulp geboden waar mogelijk.

De weg naar Gorkha toe was een hele ervaring. Ik zat met nog 2 anderen en een driver in de jeep. We hadden 's morgens alle spullen die mee moesten (boeken voor de bieb, verf voor computerruimtes, tapijt voor deze computerruimtes en first aid materials) in de jeep geladen en na langs nog enkele bookshops te zijn gereden voor laatste biebboeken vertrokken we naar Gorkha. Het was een lange rit en het weer was super slecht. Onderweg verschillende harde storm- en hagelbuien. De rit is ongeveer 7u als alles goed gaat, waarbij de helft van de weg verharde weg is en de rest een zandpad, wat nu door alle regen, een gibberige bende was. De voorwielaandrijving kwam meermalig erg goed van pas. Na de vele onweer- en, hagel- en regenbuien kwamen we aan bij village, waar we nog een weg van ongeveer een half uur af zouden moeten leggen naar boven, echter de weg was een modderpoel en elke meter omhoog, gleden we er twee naar beneden in de jeep. We konden niet verder. Wel lag er een bepaalde tijddruk op alle projecten in Gorkha want in 4 dagen moesten beide computerlokalen en de bieb af zijn en er moest nog een boel gebeuren. We besloten laatste uur vanaf de jeep naar de village waar we een computerruimte gingen inrichten, te lopen. De driver bleef beneden bij de jeep om op de spullen te letten en wij liepen met z'n 3en met twee potten verf, rollers en kwasten naar boven. Het was een hike van een uur, waarbij het al schemerig-donker werd, we liepen langs kleine paadjes in het licht van de flitsen van de onweer naar de village. Het was een hele ervaring en ook wel echt een hele mooie tocht door de mooie flitsen die in lucht te zien waren. Ik had m'n nike schoenen aan, wat door de gladheid enkele keren een spagaat heeft opgeleverd waardoor ik de rest veel lachbuien bezorgd heb. Na de hike kwamen we aan bij een hutje met 3 bedden waar we overnachten. 'S avonds nog enorme hagelbuien gehad en doordat hutje uit paar golfplaten bestaat die niet geheel met elkaar verbonden zijn, lag ook m'n bed vol met grote hagelstenen.
De eerste dag stonden we om 7u de computerruintes te verven. We werkten hard en het schoot ook best op, totdat het bleek te weinig verf te zijn voor de hele ruimte. Gelukkig moesten de 2 waarmee ik was nog naar kathmandu om de computers nog op te halen. Dus die hebben nog een pot verf gekocht en 2 dag erna meegenomen.
Verder werden de spullen vanuit de jeep met een tractor met aanhanger naar boven versleept zodat de boeken en first aid kits ook op z'n plaats waren.

Ik liep na de ochtend naar het volgende dorpje die ongeveer 40 minuten lopen was om daar met een andere Nederlander te meeten. Het was leuke wandeling en had prachtige landschappen om me heen. Stond ook ineens midden in allemaal rijstvelden en had even geen idee of ik nog de goede richting op ging. Maar door navragen bij andere dorpje aangekomen.
De andere Nederlander was al 2 dagen eerder in Gorkha omdat hij gelijk uit kathmandu mee was gegaan met de truck met de solar panals.

Ik heb een week lang in Gorkha in een klein hutje met zn 3- 6en geslapen, hutjemutje boven op elkaar en als bed een deken op de grond of op een houten plank wat als bed functioneerde. Elke ochtend ging om 6u of soms zelfs daarvoor, de wekker. Het ontbijt bestond uit thee met koekjes of noodles met ei. Regelmatig 's morgens maar mooi uitkijkpunt gegaan om de prachtige witte bergtoppen te zien. Daarna aan het werk, zoals aan solarpanels werken, first aid training geven aan de school en aan scholen 40 min lopen, water halen  (want er was geen water bij het hutje dus moesten elke dag water halen bij de tap).
Daarna rond 11 was het tijd voor ontbijt/lunch wat bestond uit dhal Bhat. Daarna weer werken, waarbij werken in Nepal ook veel bestaat uit wachten en erachter komen hoe sterk je geduld is haha. Loslaten daarbij ook iets wat proef word gestelt. Want niks, echt niks gaat zoals gepland. Je kan aanhouden dat een 'plan' nog zo'n 17x veranderd. Echt geen grap, als je daar vanuit gaat zit je ongeveer goed. Ook Nepali tijd is een tijd die rond de 3uur kan afwijken van de genoemde tijd. Echter hier wende ik heel snel aan het het heeft wel wat geen idee te hebben hoe alles gaat lopen. En de tijd dat je aan het 'wachten' bent heb je toch prachtig landschap op je heen om van te genieten. Ook woonde waar wij verbleven, een meisje samen met haar moeder. Zij was een jaar geleden geadopteerd en haar adoptiemoeder is docent bij de school waar we de computerruimte klaarmaakte en haar adoptievader zit in het leger en is dus niet thuis. Haar biologische ouders zijn waarschijnlijk bij de earthquake omgekomen.
De vrouw kookte voor ons en het meisje Nisa, zocht vaak gezelligheid bij ons. Was een bijzondere tijd met haar en heb veel met haar opgetrokken.

Elke avond aten we met z'n allen dhal Bhat (een week lang dus geleefd op 2x daags dhal Bhat eten met als afwisseling biscuitjes en milktea). Verder in de hele week niet kunnen douchen alleen beetje afgespoeld met bak water die naast wc staat en een keer mn haar gewassen onder tap van het dorp. Ook heb ik ongeveer 2 setjes kleren gedragen en voelde ik me wel beetje een smerig monster. Echter het stoorde me totaal niet en maakte de ervaring wel echt compleet voor me.

De eerste dagen waren we met alleenmaar locals van de village, maar na 2 dagen kwamen nog 2 computerinstalleurs, Lali (is ook verpleegkundige waarmee ik samen de trainingen heb gegeven en in hetzelfde huis woont in Pokhara) en Raju (local die ook bij karmaflights in de office werkt) die beide ook goed Engels spreken. We waren verder hele week met hun en paar uit de village. Hebben met elkaar ontzettend genoten van de tijd in Gorkha en lol gehad. 'S avonds maakten we groot kampvuur waar we liedjes zongen en veel grappige verhalen voorbij kwamen. De zelfgebouwen roxi (sterke drank) werd veelmalig (vooral onder de locals want ik vond t niet te drinken haha) genuttigd.

Opening computerlab
4 Opening computerlab
Na 4 dagen hard werken in Gorkha, was de opening van beide computerlokalen. Het hele gezin waar ik in Pokhara woon kwamen ook. En ook de hoofddonor van de computerruimtes aanwezig, die bestond uit groep van 8 hele gezellige Amerikanen.
Zeer uitgebreide ceremonies werden gehouden waar veel waardevolle woorden gesproken werden en dansen werden voor ons opgevoerd. Tijdens de ceremony werd ik nog speciaal geeërd als verpleegkundige en werden alle donateurs (jullie dus! Dank jullie wel!) bedankt. Was een zeer lange ceremonie-volle dag die we met z'n allen gezellig bij een kampvuur afsloten.

De dag na de opening van het lab, zijn we nog naar de school gegaan waar de bieb werd geopend. Ook hebben Lali en ik daar nog een first aid training gegeven. 'S avonds waren we met z'n allen (gezin uit Pokhara, 8 Amerikaanse donateurs, Lali en Raju en nog 2 andere dutchies). We sliepen met groepen van 5 in de school waar we kussentjes op de grond hadden gelegd en in onze slaapzak kropen. Er barste nog enorme storm en hagelbui los, waardoor alle ramen en deur in een harde slag opensloegen haha. Wel was het de dag erna super mooi helder weer hierdoor.

Trekking Gorkha
De laatste 2 dagen Gorkha bestonden uit een trekking. Met de hele groep hebben we een geweldig mooie trekking gedaan. Om 7u paraat voor het ontbijt en daarna trokken we erop uit. Het was best een pittige tocht doordat het ontzettend ver was, we zijn in totaal 10u onderweg geweest. En zelfs waren we toen nog niet bij het geplande hotel. Wel hebben we redelijk doorgelopen, maar het bleek zo te zijn dat dit een 'proeftrekking' was en ze niet precies wisten hoever het in totaal lopen was. Rond 19u savonds waren enkelen van de groep compleet gesloopt en konden sommigen echt niet meer verder. Echter de hele weg was er geen enkel restaurant of hotel. We hadden lunch en koekjes meegenomen, maar al het eten was om 19u compleet op. Iedereen kreeg trek en was moe en we moesten nog ongeveer 2u (maar kon dus ook 4u zijn haha) naar geplande plek.

We besloten in het dorpje een homestay te zoeken. We vonden een plek waar wel een kamer was waar 5 mensen konden liggen (zo hutjemutje dat je niet kon bewegen). En andere ruimte waar iedereen op de grond lag. En er was nog een lege stal over waar nog 4 mensen hebben geslapen. 'S avonds uitgerust en opgewarmd bij groot kampvuur en de roxi was ook klaargemaakt. Er was bijna geen eten maar met de rijst en paar groentes  die aanwezig waren, was een maaltijd klaargemaakt (die mega droog was, maar hadden tenminste eten;)).

Na een vooral hele korte nacht zonder enige comfort en best veel kou, werden we wakker met een goddelijk mooi uitzicht van zonsopgang op de witte bergen. Het was zo super mooi dat we de nacht (bijna helemaal) gelijk vergeten waren. Het was het iig totaal waard om zo'n nacht te hebben gehad. Ik was echt sprakeloos. Eigenlijk tijdens de hele trekking wel, ook van de dag ervoor. Ik heb zo zo super veel mooie natuur en uitzichten gezien. Ik denk wel de mooiste natuur, iig mooiste bergen ooit gezien. En waren met hele leuke groep dus de trekking was voor mij echt enorm hoogtepunt, genoot er echt zo erg van.

Na de mooie zonsopgang moesten we nog 2 uurtjes lopen en toen kwamen we bij het (van de dag ervoor) geplande hotel uit. Hier ontbeten (want was namelijk ook helemaal geen eten aanwezig waar we sliepen dus hadden wel trek na 2 uur hiken) en daarna werden we met de jeep opgehaald om weer richting Pokhara te gaan.

Het was heel gek te beseffen dat m'n week 'rural life' er weer op zat. Heb zo'n super bijzondere en mooie week gehad, projecten uit kunnen voeren en mooiste natuur ooit gezien.
Wel was ik heel erg toe aan een douche en ander eten dan dhal Bhat. Vond t dan ook wel weer leuk richting Pokhara te gaan. We hadden 2 jeeps tot onze beschikking, maar een heleboel meer mensen dan daar in pasten. Dussss de oplossing was de laadbak van de jeep. Ik heb samen met 5 anderen in de laadbak van de jeep van Gorkha naar Pokhara gezeten (en gelegen). Een tocht van ongeveer 9u... ik was dan ook echt compleet zwart van al het stof want de weg bestaat iig voor de helft uit onverharde zanderige wegen. Onderweg nog ergens gestopt om een duik te nemen in de rivier, echt heerlijk. Was wel na het afspoelen, na 5 minuten weer ongeveer zwart van de stof maar he.
Rond 19u aangekomen in Pokhara, de beste douche ooit gehad, waarbij 5x haren wassen echt nodig was. 1e keer uitspelen was mn hele douche zwart.. haha. Daarna ergens met z'n 6en een pizza gegeten, die ook echt als de beste smaakte.
Al met al, het was een super mooi, productief en waardevol reisje.