Cambodja (part 1) Phnom Penh, Siem Reap en battamb - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Cambodja (part 1) Phnom Penh, Siem Reap en battamb - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Cambodja (part 1) Phnom Penh, Siem Reap en battamb

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

08 Januari 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Phnomh penh
In phnom penh aangekomen leerde we bij onze lunch in een hostel meteen een hele groep locals kennen. Met twee jongens, Allah en Sara, zijn we goed bevriend geworden. De volgende dag hebben zij ons naar de killing fields gereden achter op de scooter. De killing fields zijn velden/begraafplaats waar in de oorlog miljoenen mensen zijn vermoord. Via een audioguide hoorde we alle gruwelijke dingen die hier gebeurd zijn en veel achtergrond informatie over de oorlog. Heel erg interessant. Helemaal aan het einde kwamen we de tante en oom van sanne nog tegen (wat een plek om elkaar te ontmoeten..). Daarna zijn we met de jongens naar een huis van een vriend gereden waar wij over zijn gestapt in een tuktuk met zijn vieren. De rest van de vrienden reed met scooters achter ons aan. We gingen naar een plekje naast de rivier waar we met een stuk of tien mensen heerlijk in de regen hebben gevist. In de verste verte was er alleen geen vis te bekennen aan onze hengels. Maar problemen zijn er om opgelost te worden. Iemand stapte op de scooter en heeft op de markt vis gekocht die we lekker hebben gebbqt en hebben opgegeten. Het was echt ontzettend gezellig. De terugweg in de tuktuk verliep iets minder soepel aangezien Sanne door een motorbestuurder een steen tegen haar hoofd aan kreeg. Gelukkig viel het op wat schaafwonden en hoofdpijn na allemaal mee. Het hele dorp stond wel binnen no time om de tuktuk te bidden. Echt zo lief en zorgzaam zijn de mensen hier.

De volgende dag zijn we samen naar het prison museum gelopen. In dit museum werden mensen op verschillende manieren gemarteld om valse verklaringen af te leggen, waarna ze naar de killing fields werden gebracht. Ook hier weer een audio guide gehuurd en vol afschuw en verbazing naar geluisterd. Je kan je het gewoon niet voorstellen wat een gruwelijke dingen er zijn gebeurd. De dag erna wilde we eigenlijk naar Siem Reap gaan, maar het bleek dat alle bussen vol zaten tot 12 uur savonds. We besloten onze vrienden op te zoeken die nog wel een keer met ons wilde vissen. Dit keer gewoon in de stad want ze wilden geen gewonden meer. Dit keer hebben we toch 1 visje gevangen. Wat daar precies mee gebeurd is weet ik eigenlijk niet, maar wij hebben er niks van gehad. We hebben in de avond de nachtbus naar siem reap genomen. We lagen in 1 seconde te slapen aangezien we alle nachten daarvoor veel clubs en weinig bed hebben gezien. We hebben het echt zo leuk gehad.

Siem Reap
In siem reap kwamen we weer midden in de nacht aan, maar voor de verandering hadden we snel een leuk hostel te pakken. De volgende dag kwam het echt met bakken de hemel uit. Zo ontzettend veel regen.. Het weer zit nog steeds niet mee. Om 4 uur hadden we afgesproken met Nadine (een vriendinnetje van Veerle). We hebben lekker geborreld. De volgende dag zijn we met de tuktuk opgehaald en zijn we door het mooie land naar de school gebracht waar Nadine vrijwilligerswerk doet. We kregen eerst een rondleiding door de school. Echt heel leuk. De muren maken ze van gevulde plastic flessen. Als de mensen uit het dorp 12 gevulde plastic flessen inleveren dan krijgen ze 1 kilo rijst. Zo houden ze het dorp schoon. De les in de school was ook erg leuk, de kinderen leerden op een speelse manier Engels. Vervolgens kregen we een rondleiding door het dorp. Hier waren ook allemaal kleine projectjes bezig, zoals schoon drinkwater voor iedereen en voor sommige mensen worden nieuwe huizen gemaakt of gerenoveerd. Het was echt heel interessant wat ons allemaal verteld werd. S’ avonds zijn we naar het vliegveld vertrokken om Sanne haar ouders op te halen. Ze zouden om kwart voor 8 arriveren maar toen ze er om half 10 nog niet waren zijn we met een mislukte surprise terug gekeerd. Het vliegtuig was eerder geland en we hadden ze precies gemist. De dag erna zijn we naar het hotel van Sanne haar familie vertrokken en hebben we lekker bij het zwembad op het dak liggen niks doen. Eindelijk weer een dag dat we een zon zagen. Heeerlijk dagje. De volgende dag zijn we om half 5 vertrokken om naar de zonsopgang te kijken bij Angkor Wat. Het was prachtig maar minder spectaculair dan we allemaal dachten. We hebben 5 tempels bekeken die allemaal iets unieks hadden. Het was echt heel leuk en warm. We hebben smiddags weer lekker bij het zwembad gelegen en lekker geslapen.

Battambang
De volgende dag mochten we nogmaals vroeg opstaan. Om half 7 werden we opgehaald door een busje en gebracht naar de boot die ons ging vervoeren naar Battambang. Gelukkig was het nog steeds mooi weer en hebben we op het dak lekker in de zon gezeten. Het was een prachtige boottocht. We gingen door allerlei kleine slootjes waarvan je niet verwacht dat de boot er doorheen paste. Heel veel groen. Verder kwamen we ook regelmatig langs allerlei kleine floating villages. Leuk om te zien hoe ze hier leefde en veel kinderen die zwaaide. Het was echt heel erg leuk! Over de stad battambang kunnen we kort en krachtig zijn: moeilijk saai. Absoluut een van de saaiste plaatsjes waar we geweest zijn. De enige plek waar we konden eten was bij het water. Hier hebben we heerlijk allerlei maaltijden geprobeerd. De dag erna hebben we een beetje uitgeslapen en zijn daarna met de tuktuk naar de bamboo-train vertrokken. Dit was echt heel leuk om te doen. Je zat op een platform en racete op een spoor door de natuur heen. Echt heel grappig om te doen. De dag erna hebben we een scooter gehuurd en zijn we door de omgeving gaan rijden. Af en toe hadden we weer een pitstop omdat een van de scooters niet wilde starten. Niemand weet waarom, maar om de beurt viel er weer een scooter uit. We hebben wat mooie tempels gezien en hebben de prachtige dag afgesloten bij de batcave. Dit is een grot waar om half 6 miljoenen vleermuizen uit vliegen. Echt super vet om te zien. De natuur was echt prachtig en het is allemaal zo plat. Het lijkt Nederland wel. De dag erna zijn we vertrokken, terug naar Phnom Penh. Wij hebben onze vrienden weer opgezocht. We zijn hier 1 dag geweest waarbij we nogmaals hebben gevist. Dit keer op een prachtig plekje en eindelijk met mooi weer. Hier hebben we lekker gechillt In de hangmat en gezwommen in de rivier. Het was echt een mega leuke dag!!

Inmiddels zitten we met zijn vijfen in de taxi opweg naar Kampot, waar we met veel familie kerst gaan vieren morgen. Heel raar om in zo’n warm land te zijn met kerst.