Veerle - Nepal, Arnakot en afscheid Pokhara - Reisverslag uit Arnakot, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Veerle - Nepal, Arnakot en afscheid Pokhara - Reisverslag uit Arnakot, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Veerle - Nepal, Arnakot en afscheid Pokhara

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

02 Mei 2017 | Nepal, Arnakot

Arnakot
Na 2 dagen in Pokhara te zijn geweest, waarin m'n dagen vooral bestonden uit lekker eten eten en de dhal Bhat maaltijden even te ontwijken, vertrok ik samen met Lali naar Arnakot.

Er zijn nog paar mensen die hebben gedoneerd (dankjewel!!), waardoor ik nog 5 first aid kits heb kunnen aanschaffen. In de 2 dagen Pokhara dus ook bezig geweest met spullen voor nog meer trainingen, te verzamelen. Daarna begon er weer nieuw reisje naar rural dorpje voor me. Dit keer Arnakot, de village waar Prem (oprichter KarmaFlights) en Lali (local nurse) beide ook vandaan komen. Het was 8uur rijden en kwamen rond 14.00u aan. Toen we aankwamen waren al een heleboel gemotiveerde mensen aanwezig die voor de training kwamen. Er zaten ongeveer 30 mensen in het lokaal en daarbij stonden er ook nog in totaal 20 mensen vanaf de andere kant van de ramen en de deur mee te gluren. Iedereen deed super goed mee en was leergierig. Echt heel erg leuk.
Toen we aankwamen konden we ook gelijk gebruik maken van de meegebrachte first aid kits, er was namelijk jongen die aan het werk was om muur te bouwen, en toen was er een steen op z'n duim terecht gekomen. Dit zag er zwaar pijnlijk en slecht uit. Het was een enorme wond. Deze hebben Lali en ik samen verbonden en later heeft Lali die nog gehecht in de Healt Post naast de school. 

Ook heeft Lali nog en firefight training gegeven. Was ook heel leerzaam voor de locals. Er is vorig jaar in het dorpje een grote brand geweest waarbij veel huizen en stallen en dieren het slachtoffer zijn geworden. Hele nuttige training dus.

Verder was het heel erg leuk om hun dorpje te zien en je zag hun ook zo genieten van hun 'thuis'.
'S avonds ging als Gorkha style, dhal Bhat eten en roxi drinken haha.

De volgende dag heb ik nog wondverzorging gedaan bij de jongen met de verwonde duim en daarna hebben Lali en ik een nieuwe Health Post ingericht. Het was eerst een heel klein, muf, stoffig en rommelig kamertje. Er stonden ook allemaal tassen en dozen met gedoneerde spullen zoals gazen, verbandjes en medicijnen, alleen nooit heeft iemand er naar gekeken dus stond er maar te vermuffen. We hebben deze enorme bende uitgezocht en alle medicijnen die over datum waren weggegooid. Daarna naar een ruimere en nettere ruimte gebracht en alles netjes ingedeeld. Het is een mooie nieuwe Health Post geworden en het dorp is er heel erg blij mee.

'S middags was er hele ceremony op de school omdat de kinderen hun uitslag van de exams kregen. Ook hebben we met KarmaFlights nog scholarships uitgedeeld. Ook werden Lali en ik als nurses geeërd en heb ik geslaagde kinderen een Tikka gegeven. Het was een lange maar leuke ceremony. Daarna nog laatste gedeelte van de Health Post ingericht. Het was een leuke en productieve dag.

De volgende dag zonsopgang gekeken en daarna vroeg in de jeep naar Pokhara. Met enige tussenstops om een nichtje te helpen verhuizen en bij een zus van Prem langs te gaan om thee te drinken, kwamen we tegen de avond weer in Pokhara.


Pokhara, einde in zicht
De dagen in Pokhara heb ik m'n hele 'proces' van vrijwilligerswerk afgrond. Een afsluitend filmpje gemaakt en het geheel project aan Prem en Lali overgedragen.

Ik ben nog bij de Bal Prabhat Boarding School geweest om afscheid te nemen en ik kreeg nog een hele mooie bedank speech en heb de sleutel van de first aid box aan de prinicipal overhandigd. Een mooi en waardevol moment.

De laatste 2 weken in Pokhara heb ik lekker genoten van alle leuke en mooie dingen daar. Nog kleine uitstapjes gemaakt en veel met de familie en vriendengroep opgetrokken. Heb echt een geweldige tijd gehad, en het was daarom ook best lastig afscheid te nemen. De mensen die ik allemaal heb leren kennen; collega's van KarmaFlights, de familie en vrienden/vriendinnen hebben m'n reis echt 'compleet' gemaakt en daar ben ik iedereen heel dankbaar voor. Ik kijk terug op echt een geweldige tijd in Nepal en heb zin om weer nieuwe plekken te zien, nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe ervaringen op te doen.

Ik ga nu naar Kuala Lumpur en meet over 2 dagen met Sanne om samen naar de Filipijnen te gaan. Hier heb ik ook echt ontzettend veel zin in en kan niet wachten om alle verdere mooie nieuwe ervaring op te doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne en Veerle

Actief sinds 15 Sept. 2016
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 112196

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 01 Juli 2017

Sanne & Veerle in Azië

Landen bezocht: