Pai & Mae Hong Son - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Pai & Mae Hong Son - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Pai & Mae Hong Son

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

05 Oktober 2016 | Thailand, Chiang Mai

In pai hadden we een ontzettend leuk hostel. Er was een mooie relax ruimte boven bij het hostel met hangmatten en chill stoelen die uitkeken op kokosnoot bomen, een modderige rivier en prachtige bergen. De eerste dag in pai hebben we dan ook voornamelijk doorgebracht op deze pracht spot en lekker boekjes gelezen. Savonds zijn we de kroeg in gedoken waar het potje bierpong eindigde in een scheur in sanne broek waarbij er meer been te zien was dan broek. Gelukkig heeft veer me hartelijk toegelachen en waren de meeste kroeg gangers niet meer in staat om het te zien. Zo lui we de ene dag waren, zo actief waren we die erna. Optijd ons bed uit om te beginnen met een scooterlesje van de liefste scooterman die er bestaat. We kregen twee leuke scooters mee en hebben het gebied rond pai met veel plezier bekeken: een uitzichtpunt, een of andere aardbeien tuin (helemaal verschrikkelijk, er waren ook alleen maar Chinezen. Verassend), de pai canyon (erg mooi! !), de memorial bridge, vastgeketende olifanten, watervallen en gewoon prachtige natuur & mooie rijstvelden. Een drukke dag op de scooter. De dag erna zijn we samen op 1 scooter met meer vermogen (na een paar keer oefenen natuurlijk, dat wilde de lieve man graag) naar mai hong son gereden. Dit is een plaatsje ten zuiden van pai. Onderweg hebben we nog een pit stop gemaakt bij een Hot spring waar we heerlijk hebben relaxt en in hebben gelegen. We waren ongeveer de enige wat eindigde in halve meditatie sessies. Nog geen uur later begon het zo hard te regenen dat we in een kledingwinkeltje aan de kant van de weg boven op de berg hebben geschuild. Het was een lange en koude regenbui, waardoor we redelijk verkleumd waren toen de regen eenmaal gestopt was. We hebben ons op een take away koffie gestort om weer een beetje warm te worden en vervolgens van het prachtige uitzicht genoten. Het was echt ontzettend mooi. Daarna zijn we weer verder reden. De tocht was echt jaloersmakend. Zoveel mooie plekjes, uitzichten, huisjes, bomen en ga zo maar door. Ook het volgende uitzichtpunt was extreem mooi en behoort tot een van de mooiste uitzichten die we beide gezien hebben. We hebben hier lekker een stuk fruit gegeten en zwijgend naast elkaar gezeten en alleen maar genoten van het uitzicht. Voordat we verder wilde, wilde we nog even toiletteren. Voor het toilet moesten we betalen. Waar we precies voor betaald hebben is ons een beetje een raadsel. Het was een gat en een ton regenwater waar je mee mocht doorspoelen. Maargoed. Toen we eenmaal in mai hong son aankwamen begon het al redelijk donker te worden. We wilde eigenlijk een homestay doen in een bergdorp, maar zijn vanwege de tijd toch maar een guest house in gedoken. Vanuit het guest house had je een leuk uitzicht over een soort meertje met daarachter een tempel die verlicht was. We hebben bij het meertje nog wat gegeten en de rest van de avond gekaart. De volgende ochtend hebben we ontbeten bij het guest house waar we van de lieve eigenaren een kaart meekregen en wat tips. We zijn eerst naar een nationaal park gereden. Hier kon je een wandeling maken van vier kilometer. Hoewel we er beide van overtuigd zijn dat het meer dan vier kilometer was, was het echt prachtig. Het eerste stuk had je het gevoel dat je in een soort jungle liep. We zijn nog vier keer op hetzelfde punt uitgekomen via verschillende wegen omdat we steeds bij dezelfde waterval uitkwamen waar we echt niet verder kwamen. Uiteindelijk bleek dat je gewoon even via de waterval omhoog moest klauteren om bij het goeie pad te komen. De weggetjes waren zo smal dat beide voeten niet naast elkaar konden staan op het pad, wat het eigenlijk alleen maar leuker maakte. Vooral toen we de berg op gingen klimmen en beide meerdere keren zijn uitgegleden en de ander vaak meer schok dan de gene die viel. We hebben behalve mooie bomen, planten en watervallen ook prachtige dieren gezien. Prachtige vlinders, rode sprinkhanen met kindjes op hun rug en helaas voor sanne ook erg veel spinnen. Het enige wat er te horen was de hele wandeling lang waren dieren geluiden en af en toe een doodskreet van sanne als ze zelf weer tegen een spinnenweb aan liep met spinnen die zo groot waren als je hand. Helemaal super. Uiteindelijk zijn we de berg omhoog geklommen en uitgekomen op een prachtig uitzichtpunt. Aangezien we helemaal doodgebeten werden door vooral muggen zijn we hier niet lang blijven hangen. Het was echt een super mooie wandeling en genoten er ontzettend van. Na de wandeling was het al iets later dan verwacht en hadden we ook redelijk wat honger. We zijn wat gaan eten bij een schattig tentje. Helaas geen engels menukaart wat het uitkiezen een beetje moeilijk maakte, maar we hebben heerlijk gegeten. Vervolgens zijn we door gereden naar een longneck village in nai soi. Deze zou iets minder toeristisch moeten zijn en dat sprak ons wel aan. Vlak voor dat we er waren wilde we ons even degelijk aankleden: lange broek en t shirt. Terwijl we hier mee bezig waren kwamen er twee Deense meisjes voorbij waar we mee in gesprek kwamen. Wij waren zeer bijzonder want de enige blanke die hier waren, waren vrijwilligers en die waren op twee handen te tellen. Zij gaven les op een school & liepen nu naar een andere school om iets te overleggen. Ze vroegen of we mee gingen. We hadden nog gevraagd of het pad te bereiken was met de scooter: ‘ja joh, iedereen doet het. Gewoon meenemen’. Hadden we maar niet geluisterd. Het was een verschrikkelijk moeilijk pad met ontzettend veel dikke kuilen, dikke keien en ontzettend diepe plassen waar je niks doorheen kon zien. Oja en je moest ook nog even door een waterval heen rijden, maar voor de rest… Veerle kneep zo hard in mijn zij dat ik af en toe niet meer wist of ik me nou op de weg moest focussen of mijn zij haha. Uiteindelijk is veer stukjes gaan lopen wat het een stuk makkelijker maakte omdat de scooter een stuk lichter was (nu klinkt veer dik, maar dat is ze niet hoor♡). Uiteindelijk zijn we beide levend aangekomen en de scooter deed het ook nog steeds. We hebben een rondleiding gekregen in de school. Maar uiteindelijk was het toch wel echt te donker om nog longnecks te spotten. Dat was balen: ben je in het dorp en dan moet je terug. Maar het was echt heel erg leuk om te zien. Toen vroegen de Deense meisjes of we op hun school wilde slapen, dat aanbod sloegen we natuurlijk niet af. We zijn met hun meegegaan waar 8 mannelijke studenten les kregen. Ze hadden heerlijk gekookt en was erg leuk om met ze te praten, ookal waren ze wel wat verlegen. Na een rondleiding zijn we naar het vertrek gegaan van de Deense meiden omdat zij hun lessen gingen voorbereiden. Een van de meiden vroeg of wij het leuk vonden om een les te geven. Ik hoopte al dat ze het zouden vragen want dat leek me super leuk. Veer en ik hebben samen een presentatie gemaakt over Nederland. Ze jongens hebben vooral veel interesse in bestuur, dus wij hebben die avond ook weer even geleerd hoe het Nederlandse bestuursrecht precies in elkaar zit. De volgende ochtend zijn de studenten met een les over Nederland begonnen. Was heel erg leuk om te doen. Daarna kregen ze engelse grammatica. Nu weten wij ook weer hoe de present perfect precies werkt. Hihi. Vervolgens zijn we vertrokken naar het toeristische longneck dorp . Hier lagen ook halve rivieren op de weg. Gelukkig zat veer nu op de scooter. Helaas voor haar, had ze ook last van de keien waardoor ze de rest van de dag heeft doorgebracht met twee zeiknatte schoenen. Om de longneck village in te gaan moesten we betalen en daar hadden we nou net weer geen geld voor over. Dus zijn we op een terras gaan zitten met uitzicht over prachtige rijstvelden. Op weg terug naar de scooter hebben we toch nog een longneck gespot. Het is net zo bizar als op de foto’s. Vervolgens zijn we via een toeristische route terug gereden naar pai. We sliepen in hetzelfde hostel als de nachten ervoor. Net als alle andere keren moesten we onze schoenen uit doen. Eenmaal in de kamer aangekomen waren we het er over eens dat er een ontzettend nare lucht hing. We vielen bijna van ons stokje. Veer liep even naar de gang voor frisse lucht terwijl sanne in de kamer achter bleef. Wel een beetje jammer voor Veerle dat zij de vieze lucht bleef ruiken en dat sanne er geen last meer van had. Haha Veerle haar voeten waren in die natte schoenen gaan ruiken naar pure vergif. Haha het moment dat ik haar kpn ‘toelachen’.
Inmiddels zitten we op een terras in chiang rai. De weg hierheen was echter ook een groot avontuur. Van pai naar chiang mai moesten we in een mini busje. De chauffeur dacht echter dat hij een racewedstrijd in de bergen, waardoor wij beide half kotsend achterin zaten. Wat waren wij blij met de pauze. Maar zelfs uit de auto maakte onze magen nog 100 rondjes tegelijk. We voelde ons zo belabberd. Terwijl sanne een wc bezoekje bracht, had veer geregeld dat ze voorin kon zitten. Terwijl ik nog lekker kotsend achterin zat… in chiang mai moesten we een uurtje wachten, wat zeer prettig was voor onze magen. Gelukkig was de weg naar chiang rai met weinig bochten en een grote bus. We kregen zelfs een flesje water en een zakje chips terwijl we niet eens in de dure bus zaten! Toch nog een positiefs iets deze dag.