4000 Islands and Pakse loop - Reisverslag uit Champasak, Laos van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu 4000 Islands and Pakse loop - Reisverslag uit Champasak, Laos van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

4000 Islands and Pakse loop

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

08 November 2016 | Laos, Champasak

4000 Islands
Vanaf Thakhek zijn we verder naar het zuiden van Laos gereisd. We hebben een stop gemaakt in Savannakhet, waar we zeer weinig gedaan hebben. Dit omdat er gewoonweg helemaal niks te doen is. We wilden er weer zo snel mogelijk weer weg haha. De dag erna gelijk door naar Pakse, wat ook als tussenstop diende omdat we hadden besloten daar terug te komen om een scooter-loop te doen en visa voor Vietnam aan te vragen. Dus we gingen nog zuidelijker, de 4000 Islands.

We sliepen op een 'backpackers-eiland' in een heel mooi en relaxed plekje iets buiten het cetrum van het eiland 'Don Det'. De sfeer op het eiland is heel heel relaxed, rustig en goed. Iedereen is heel vriendelijk, behulpzaam en gezellig. De Mekong rivier overal om ons heen en het eiland bestaat uit de 'sunset' en 'sunrise' kant, die de straten ook zo genoemd heeft. We hebben op dit eiland voornamelijk gedaan wat iedereen doet en dat is boekjes lezen, sunset kijken, drankjes drinken, lekker eten (en zelfs in onze pyjama ontbijten, want ja bij deze relaxtheid hoort rustig opstaan en in pyjama ontbijten op de bank, net zoals thuis. Stiekem miste het filmpje kijken op de bank dus visualiseerden we dat erbij;)), fietsen, wandelen, kortom relaxen dus!
De dag dat we fietsen hadden gehuurd hebben we met enkele andere toeristen een pad gevolgd, die zou lijden naar een mooi uitzichtpunt. Echter ergens in het midden liep de weg dood, en maakten we een pad door de bosjes en struiken. Via een zeer survival-achtige route kwamen we bij uitzichtpunt om mekong dolfijnen te spotten (helaas was er geen dolfijn die zich heeft laten zien). Nog naar 2 watervallen geweest, waarvan 1 hele grote en vooral indrukwekkende. Dit door het vele water wat er langs stroomt wat dus ook echt een enorme stroming met zich meebrengt. En elke keer weer liepen we weer paar stappen verder en zag het er nog weer mooier uit dan stapje terug. Echt geweldig. Ergens leuk plekje gevonden om in een hangmat te relaxen en daarna weer verder gefietst. Het was een heerlijke tocht met ook weer zoveel mooie natuur om ons heen. Locals die rijst aan het oogsten zijn en koeien, geiten en varkens overal op de weg. Zo zo leuk!
Na enkele dagen ultiem te hebben relaxed zijn we terug gegaan naar Pakse. Hier hebben we bij aankomst een visum aangevraagd voor Vietnam en dag erna scooter gehuurd.

The Bolaven Plateau (Pakse loop)
Vanaf Pakse hebben we een scooter gehuurd om een korte loop te doen. We zijn richting the Bolaven Plateau gereden, met tussendoor stops om watervallen te zien. De eerste stop was bij de E-tu waterval, een hoge waterval waar het water echt af viel. Zag er heel indrukwekkend en mooi uit. Ook prachtige natuur om de waterval heen. Hier heerlijk met de voeten in het water genoten van alle rust en mooie natuur om ons heen. Daarna over een, van boomstam inelkaar-geknutselde brug, naar de overkant van het water gelopen waar we een koffieplantage opliepen en onze ogen uitkeken naar de enorme spinnen (ja zelfs San, met haar spinnenfobie keek haar ogen uit) naar die spinnen die tussen de bomen een enorm web hadden geweven. Hier werden vele prooien in gevangen en door de spinnen opgesmikkeld. Heel indrukwekkend om te zien en wat een mega grote en enorm veel spinnen. Ook liepen we langs hutje naast de plantages waar een jongetje van een jaar of 3 aan het spelen was op z'n fietsje. Toen we langs hem liepen bedacht hij zich geen moment en zette hem op een krijsen. Ach ja een blanke is natuurlijk ook wel echt heel erg eng om te zien...

Na de vorige loop in Thakhek, die echt prachtig was. Echt een van de hoogtepunten, hoopten we stiekem weer op zoveel mooie natuur. En met deze mooie waterval waren we dan ook echt gelijk verwend. Het loop-gevoel was gelijk weer aan!

'S middags naar een andere waterval gereden, ongeveer naast de andere waterval, waar we, net zoals de andere waterval, entree moesten betalen. Ook moesten we parking fee betalen voor de scooter, wat we echt onzin vonden, dus hebben de scooter stukje terug voor entree van de waterval geparkeerd en kwamen we 5 minuutjes later lopend langs de entree waarbij we alleen entree voor onszelf moesten betalen. Hier was wederom een prachtige waterval. De waterval bestond uit 2 delen die van een enorme hoogte naar beneden kletterden in een diep gat; prachtig! Vervolgens hier genoten van een verrukkelijke kop koffie en ijskoffie (lekkerste ijskoffie die we ever gehad hebben) van de koffiebonen van de plantages uit de bolaven plateau. We wilden nog stuk naar de waterval beneden lopen maar de tijd was voorbij gevlogen en de avond kwam in zicht. Het was tijd om een slaapplek te zoeken. We hadden een homestay aangeraden gekregen. Echter deze was onvindbaar. Hebben stukje verder gereden en vonden prima guesthouse waar we hebben geslapen. Na te hebben betaald kwamen we er achter dat we naar volgende plaatsje moesten rijden voor avondeten -konden daar dus achteraf beter guesthouse zoeken haha-. We genoten van een heerlijke maaltijd en reden daarna terug in het pikken donker en de kou. In de bolaven plateau is het een stuk kouder dan in andere delen van Laos. Zelfs met een vestje en sokken in sandalen zaten we te bibberen. Maar we beseffen dat het lang niet te vergelijken is met het koude kikkerlandje Nederland, waar jullie al lekker de houtkachels hebben branden dus hebben niks te klagen;) Kropen in guesthouse onder lekker dekentje en hebben genoten van ultieme rust en vredigheid om ons heen.

Day 2
We zijn de 2e dag begonnen bij een waterval een stukje terug van het guesthouse, waar we de eerste dag niet aan toe waren gekomen. We aten daar ons (veelste dure maar heerlijke) ontbijt. Daarna liepen we naar de waterval. Het was wederom een enorm grote waterval en het water kletterde van een enorme hoogte naar beneden. Een prachtig gezicht. Daarna wilden we een pad vanaf de waterval maar een andere waterval lopen, maar na wat rond te hebben gelopen rondom de waterval bleek dit pad niet meer te 'bestaan'. Het was helemaal dichtgegroeid met bomen en struiken. We stapten weer op de scooter richting een volgend dorpje waar nog 2 watervallen te zien waren. We zaten net op de scooter en de hemel kwam met bakken naar beneden. We waren in enkele seconden doorweekt. En laat het net zo zijn dat we deze keer geen extra kleren mee hadden genomen... We besloten, ondanks we al super nat waren,  toch bij het eerste beste winkeltje naast de weg te schuilen. Naast dat het een winkeltje was, was het ook het huis van 2 kindjes met hun ouders. De kindjes vonden het wel een beetje spannend dat we daar zaten maar stapje bij beetje durfden ze uiteindelijk toch wel naar ons te zwaaien.
Toen de regen weer plaats maakte voor wat blauwe lucht en daarna zelfs de zon stapten wij weer op de scooter. Door de zon en de wind kwamen we zelfs zo goed als droog bij de andere waterval aan.

Rondom de waterval was het uitgestorven en wij genoten van de rust om ons heen. We aten lunch bij een restaurantje aan het water (wat naast de lunch ook als schuilplaats voor de regen functioneerde op dat moment. Want helaas bleef het niet bij één buitje die dag...).

Aan het einde van de middag kregen we de mogelijkheid om olifanten te bezoeken bij een lodge naast de waterval. Hier hebben we de olifanten zien badderen en kregen ze hun eten.

Tegen de avond kwam er gerommel uit de lucht en zijn we voordat het weer zou losbarsten naar een slaapplek gaan zoeken, die gelukkig heel dichtbij was. We vonden een homestay waar nog ongeveer 10 andere toeristen ook bleven slapen. Het was een familie die bestond uit 3 generaties die in het huis woonden. Het was een heel lief en warm gezin. We hebben nog geholpen wat boodschappen te zeulen en met de kinderen gespeeld. De onderverdieping had de familie in gebruik en de gasten sliepen boven. We lagen gezellig met z'n allen op een soort slaapzaal op 2 persoonsbedden met een gordijntje ertussen. Het was een super leuk gezin en hele ervaring om daar met allemaal andere toeristen een nacht te verblijven.

Day 3
Onze dag begon in een restaurantje met het lekkerste broodje sinds onze reis. Een homemade bread met bacon and cheece,  verukkelijk! Hierbij werd een heerlijke thee geserveerd en kregen nog een hapje 'buffalo shit'; muslie met chocola en gecarameliseerde suiker. Het was een super goed begin van de dag. We begonnen onze laatste scooter dag vol goede energie. Nog niet wetende dat het meer zou regenen dan alle andere dagen en dus de dag voornamelijk bestond uit schuilen. We hebben 5 uur gedaan over ongeveer 50 km... Het schoot niet op met alle hoosbuien die langskwamen. We zijn 's morgens langs een waterval geweest waar we langs een bospad naar beneden klauterden en de waterval goed konden bekijken. Vervolgens nog naar bovenaan de waterval gelopen wat ons een amazing uitzicht gaf. Vervolgens onze uit beetje scooter rijden en voornamelijk schuilende route voortgezet, die ons bij de andere waterval bracht. Hier onszelf lekker opgewarmd met een kop thee en gerelaxed. Na een korte wandeling langs de mooie waterval zijn we terug gereden naar Pakse. Ondanks verschillende keren schuilen, helaas niet gelukt droog over te komen. Maar in Pakse hadden we droge kleren en was het een stuk warmer en vooral droger dan in op de Bolaven Plateau. Het waren heerlijke 3 daagjes.

Vandaag visum voor Vietnam opgehaald en vertrekken morgen met de bus naar Hanoi. Zin innnnn.

• 10 November 2016 - 17:57

Marianne:

Wat een afwisseling! De eerste foto vind ik echt prachtig, liggend in een hangmat, drankje erbij, mmmmm
    Op de foto's weinig regen te zien, maar wel af en toe zeer grijze bewolking.

En die watervallen, ze zijn steeds weer anders.

Prachtig