Hanoi, Mai Chau & Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Hanoi, Mai Chau & Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Hanoi, Mai Chau & Sapa

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

23 November 2016 | Vietnam, Hanoi

Met de nachtbus zijn wij vanaf Pakse naar Hanoi vertrokken. Behalve dat Sanne de dag daarvoor waarschijnlijk iets verkeerds had gegeten is de reis helemaal soepel verlopen. We kwamen rond half 5 in de ochtend aan in een regenachtig Hanoi. Het was een beetje jammer dat we natuurlijk geen hosten hadden geboekt, waardoor we tot 7 uur hebben gezocht naar een hostel waar we om 10 uur konden inchecken. De drie uur die we moesten overbruggen, hebben we gespendeerd in restaurantjes met thee in de hoop weer een beetje warm te worden.. na een warme douche en een bijna gestolen telefoon (door een scooter rijder die langs kwam en dacht Veerle haar telefoon uit haar handen mee te graaien) zijn we warm en oplettend door heel Hanoi gelopen. In 1 dag hebben we vrijwel alle highlights van de stad gezien en konden we vroeg ons lekkere warme bed in. De volgende dag was het al een stuk warmer buiten en leerde te twee jongens kenden die op de motor door vietnam hadden gereisd. Aangezien we voor ons gevoel alle highlights al hadden gezien, hebben we hen zo ver gekregen om met ons naar een of ander plaatsje buiten Hanoi te rijden wat volgens het hostel heel leuk was. Het was geweldig en doodeng om daar op de motor te zitten. Logica in het verkeer is er namelijk niet. Je moet gewoon hard en veel toeteren en goed opletten. Iedereen neemt voorrang als het even kan. Ondertussen rijdt de helft van de scooters ook nog eens rond met zoveel bagage dat je je oprecht afvraagt hoe die banden het volhouden. En de bagage zit (natuurkijk) nergens aan vast. Het is echt een grote chaos, maar een mega leuke ervaring. Behalve een koffietentje met een geweldig uitzicht over de stad en een markt met afschuwelijke vazen was er in het plaatsje zelf vrij weinig te beleven. De dag erna zijn we met de bus vertrokken maar Mai Chau. De tocht erheen ging snel aangezien we de hele rit ongeveer hebben geslapen. We kwamen hier pas om 6 uur aan waardoor we in het donker een hostel moesten zoeken. We kwamen uit bij een homestay waar eigenlijk niks homestayig meer aan was. Bij de homestay zat de bar van het dorp waar wij ons de hele avond hebben vermaakt met kaart spelletjes. De volgende dag hebben we een heerlijke wandeling gemaakt door de prachtige vallei. Door en langs allerlei velden. Uiteindelijk zijn we nog een berg opgelopen waar we ontzettend mooie uitzichten hebben gespot. Het was heerlijk. De temperatuur, de zon, de natuur. Het hele plaatje was compleet. Het enige jammer was dat er boven op de berg niks te eten was en dat we dus met hongerige buikjes eerst weer naar beneden moesten hobbelen. Maargoed de omgeving was zo prachtig dat het eigenlijk ook allemaal niks uit maakte. Beneden hebben we nog een slang gespot die we uitgebreid hebben bekeken. We zijn nog even door de plaats gelopen maar daar was niet zeer veel te beleven. De volgende dag zijn we sochtends nog een andere kant op gelopen dan gister en hebben we smiddags de bus terug genomen naar Hanoi. Hier hebben we lekker drankjes gedaan en genoten van een paar dagen weg. Omdat het weekend was, waren er allemaal straat artiesten en was er een avondmarkt. Het was heel leuk om vietnamese toneelstukken te zien ook al was er natuurlijk geen woord van te begrijpen. De volgende dag wilde we de free walking tour doen die volgens ons om 11 uur begon. Maar toen wij daar braaf om 10 voor 11 stonden bleek dat hij om half 11 al vertrokken was. Dus dat was wel een beetje jammer. We zijn nog naar een of ander meer gelopen en hebben nog wat nuttige inkopen gedaan en hebben savonds de nachtbus naar Sapa gepakt. Om 6 uur werden we wakker gemaakt en stonden er allemaal vrouwtjes uit hill tribe villages met traditionele kleren die homestays aanboden. Wij wilde graag een homestay waarbij we ook een trekking konden doen . Uiteindelijk vonden we twee vrouwen: mau en Dong. Met mau zijn wr gaan ontbijten en daarna aan de trekking begonnen. Het was een hele lieve meid die redelijk goed engels kon. Het eerste deel was veel klimmen maar we werden beloond met een prachtig uitzicht over de stad. Hier hebben we redelijk lang van het uitzicht genoten op een steen. Na dit relax momentje zijn we verder gelopen. Het was een ontzettend mistige tocht waardoor we soms helemaal niks van het uitzicht konden zien. De uitzichten die we zagen waren trouwens wel prachtig. Hele mooie rijstvelden en prachtige bergen. In het dorpje aangekomen gingen we naar het huis van Mao haar ouders. Wr hadden gevraagd of we ons wilde leren hoe je zelf loempia’s maakt dus daar hebben we eigenlijk de hele dag een beetje op gewacht. Uiteindelijk zagen we dat haar broer die aan het maken was dus we hebben alleen kunnen toekijken hoe ze gemaakt werden. Het eten was echt heerlijk!! Het ws heel leuk om in het huis te zijn maar Mao was de enige die engels kon. Haar moeder was bezig met zelfgemaakte traditionele kleren te maken en wij hebben ook nog een hele outfit aangekregen. De volgende dag gingen we lopen met Dong. Ze kwam ons ophalen en heeft eerst een heerlijke omelet voor ons gebakken. Daarna zijn wr gaan lopen. Het was alweer een stuk helderder dan gister dus dat was erg leuk. We hebben echt prachtige rijstvelden gezien en we konden zover kijken. En wat hebben we een ontzettende lol met song gehad toen we een of andere foto sessie gingen houden. Het was echt ontzettend leuk. Uiteindelijk waren we rond 5 uur weer in sapa. Sapa deed ons echt denken aan een ski dorp. Het is er namelijk echt koud, overal zijn hotels en winkels met winterjassen en sjaals. Verder staan er op verschillende plekken van die wintersport bussen en de houten huizen hier en daar gaven ons beide echt het gevoel dst we op een berg in Oostenrijk stonden. Wij vonden het (op de grote hoeveelheid toeristen na) echt een heerlijke plek!! De volgende dag zijn wr naar een waterval gelopen die niet zeer interessant was. Daarna zijn we nog naar de markt gelopen. Eigenlijk gewoon een rustig dagje. De dag erna hebben we een scooter gehuurd. Het was de helderse dag die we tot nu toe hebben gehad wat zorgde voor nog mooiere uitzichten dan dat we al hadden gehad. We zijn naar wat watervallen gereden en daarna naar lao chai gereden. Het was zo’n geweldige scooterrit. We hebben daar alleen maar met een big smile op die scooter gezeten. Het was echt prachtig. Onderweg not varkens in kooitjes achterop de brommer, kippen die met hun hoofden over de grond heen schaafde en levende gespieste kikkers gezien. Heerlijke dag vol indrukken. De dag erna zijn we met de bus naar bac ha vertrokken. Nadat de buschauffeur nog even een nieuw hoesje had gekocht bij de appelestore en zijn lunch had laten maken bij een broodjeszaak reden we dan toch een beetje door. We kwamen rond 12 aan. Er was hier een hele grote zondagmarkt met van alles en nog wat maar de vleesafdeling trok toch wel onze aandacht. Hier lagen hele varkenshoofden, met of zonder vel, alleen het vel van een varkenshoofden, varkenspoten en half open gesneden honden. Savonds hebben we vanaf dit kleine rustige dorpje de nachtbus genomen naar Hanoi. Behalve dat het licht ongeveer 100 keer aan en uit is gegaan en Veerle en ik de eerste 3 uur van de reis ontzettend nodig plassen verliep het allemaal prima. De bus was overvol waardoor er zelfs matjes op de grond waren neergelegd zodat mensen ook op de grond konden slapen. Aan het einde van de rit was er nog even een heerlijke miscommunicatie met de buschauffeur. We stopte op een of andere vage plek en hij trok ons ongeveer van het bed af. Er was echt helemaal niks in de verste verte te bekennen en wij dachten dat die beste man ons hier de bus uit wilde doen. We hebben aan ongeveer de hele bus proberen uit te leggen dat we nog 20 km moesten naar het busstation en dat we er dus nog niet uit wilde. De buschauffeur begon steeds harder te schreeuwen en te doen. Uiteindelijk reed de bus weer wg en waren wij tevreden. Uiteindelijk zei die weer dst we moesten komen en zaten we coor in de bus te wachten (waarschijnlijk wilde hij ons gewoon in de ingang van de bus hebben zodat we niet over alle mensen hoefde heen te klimmen als de bus nog reed omdat we er bijna uit moesten. Maargoed dst had ie dan iets rustiger moeten uitleggen haha) uiteindelijk werden we ongeveer de bus uit geduwd die nog reed op een soort van snelweg maar hier stonden wel taxi's. We hebben een taxi naar het hostel genomen en lagen om drie uur dan toch echt lekker in bedje. De volgende dag wilde we de bus en boot pakken naar cat Ba island. We vonden dat we wel genoeg hadden gezeten dus besloten om de 4 km naar het bustation te lopen. Toen we daar aan kwamen bleek het hele busstation echter niet meer te bestaan.. Ja internet weet ook niet alles natuurlijk . We moesten toen alsnog een taxi pakken. We hebben de bus naar halong genomen maar we kwamen pas in het donker aan. Morgen de boot naar cat Ba island en we zullen wel weer zien wat voor avonturen daar weer op ons zullen wachten!!

• 23 November 2016 - 14:30

Elsbeth:

Lieve Sanne,

Wat weer een avonturen. Jullie maken van 24 uur soms 36 uur heb ik het idee.
    Nog een paar weken en dan zie je paps en mamsweer. Blijf genieten, groetjes van Elsbeth