Cat Ba Island, Tam Coc, Phong Nha & Hue - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Cat Ba Island, Tam Coc, Phong Nha & Hue - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Cat Ba Island, Tam Coc, Phong Nha & Hue

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

29 November 2016 | Vietnam, Phong Nha

Na de eerste weken veel te hebben ondernomen in Vietnam zoals de wandeling in Mai Chau, trekking in Sapa, redelijk wat bustochten en vele indrukken van Hanoi waren we toe aan een ultieme relax-dag. Deze hebben we gehouden op Cat Ba Island, waar we vanaf Hanoi via Halong heen zijn gereisd. Als tussenstop nachtje in Halong geslapen, wat ons totaal niet trok door de vele enorme, luxe en dure (lees: onbetaalbare) hotels (en eten). De dag erna namen we optijd de ferry naar Cat Ba Island. De weg hierheen verliep ook niet geheel zoals gepland want we hielden vol dat we alles wel zelf kunnen regelen en kunnen vinden dus we liepen met Google maps richting de ferry, die helaas niet op de plek bleek te zitten als dat maps aangaf. Waardoor taxi nemen weer een feit werd. We arriveerden bij de ferry. Waar de laatste ferry net het land verliet op naar het eiland. Er werd naar ons geschreeuwd te rennen en de ferry kwam nog even aan land om ons ook mee te nemen. Dus kantje boord ferry gehaald. Vanaf dat moment verliep alles weer soepeltjes, beter dan dat zelfs. We werden met de bus in het plaatsje Cat Ba afgezet en liepen rond opzoek naar een slaapplek. Er kwam man naar ons toe die ons een mega goedkope (3euro p.p.p.n) kamer aanbood. En of we zeezicht wilden? 'Uhhh jaaa!!:)' Op het moment dat de man van het hotel wegliep schreeuwden we t uit van blijdschap, wat de man terug liep komen vanaf de lift of alles wel goed was... 'haha jaa te goed'. Het leek te mooi om waar te zijn maar het was echt de realiteit. We hadden super plekje en konden zonsondergang vanaf ons bed prachtig over het water zien. Op Cat Ba Island de eerste anderhalve dag op het strand gelegen met een heerlijke cocktail. Helaas werd het weer daarna iets minder en was strandhoppen niet van toepassing. We hebben een dag een scooter gehuurd en naar National Park gereden. Daar stukje gewandeld naar prachtig uitzichtpunt. Dag erna een boottocht gedaan die ook echt geweldig was. Eerst stuk gevaren en daarna in de kajak langs en door allemaal grotten gevaren. Vervolgens een 3 sterren maaltijd gehad. Was echt heerlijk, met de lekkerste loempia's ever en nog heel veel meer delicious eten. Nog een stukje gevaren en ergens voor anker gelegen om een verfrissende duik te nemen. We hebben nog bij klein eilandje (monkey island) aangelegd en zijn via allemaal rotsen omhoog geklommen naar super mooi uitzichtpunt over de baai. Het was geweldige dag met veel variatie en mooie plekjes.

Na Cat Ba Island door gereisd naar klein plaatsje 'Tam Coc', waar we onverwachts gratis konden overnachten. Deze keer waren we optijd bij de ferry en leek alles als gesmeerd te verkopen. De ferry zat erg vol met mensen en wij moesten met nog paar anderen op krukjes bij de tassen en de motor zitten. Ergens midden op het water schreeuwde de kapitein naar de mannen die achter bij ons op de boot zaten. We moesten allemaal gaan staan en de laadruimte met motor werd geopend. Er werd tijdens het varen brandstof bijgegooid, wat voor een hele rookwolk zorgde. Ook ontstond er een klein vlammetje die met water uit flessen gedoofd werd. De mannen waren druk in de weer en werkten hard en na een half uurtje verliep de tocht weer zoals het moest. Aan land namen we de bus die ons afzette in Tam Coc.

In Tam Coc een dagje geweest waarin we rond hebben gefietst en met klein roeibootje door mooie watertjes en grotten zijn gevaren. Het weer was weer heerlijk, niet te warm maar wel lekker zonnetje. Nog prachtige zonsondergang gezien en daarna terug naar het centrum. Vanaf daar 's nachts de sleelingbus genomen naar Phong Nha.

We kwamen om 4 u 's nachts aan in Phong Nha en doken gelijk in ons (gratis)  hostel in bed. De volgende morgen kwamen we wat langzaam opgang en namen we de tijd voor alles. We wilden scooter huren en daarmee rondje door het National Park in de buurt rijden en langs een grot gaan. Echter we moesten voordat we dit konden doen eerst nog geld pinnen. Dit leek niet te werken want de bank was leeg en zou het pas om 14u weer doen. We hebben mooi rondje door National Park gelopen en rond 14.30 konden we een scooter huren (dat eerst ook leek te mislukken doordat alle scooters al verhuurd waren). Maar gelukkig was er vriend van de man van het hostel die zijn scooter wel dagje wilde uitlenen. We konden door het park (super mooie route met geweldig mooie natuur om ons heen), richting de grot rijden. Net voor sluitingstijd arriveerden we bij de grot en hebben we mooie wandeling gemaakt naar en door the Paradise Cave; wat ook echt een Paradise was. Super mooie grot met verschillende kleuren lichtjes verlicht, prachtig. Het begon al wat te schemeren toen we de grot uitkwamen en racete op de scooter terug naar Phong Nha. Hier 's nachts om 4u de bus genomen naar volgend plaatsje, Hue.

Hue vonden we geen denderende stad. Misschien ook door het mindere weer dat we hadden maar het trok ons niet enorm, maar ondanks dat hebben wel hele leuke dag gehad. Hebben een enorm lange wandeling gemaakt vanaf hostel naar het imperial centre en naar de royal tombs. Hier beetje rond gelopen en alles bekeken. We besloten er een nachtje te slapen en dag erna 's morgens weer de bus te nemen die ons zal brengen naar Hoi An.