Sanne: Mandalay, Pyin oo Lwin & Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Sanne: Mandalay, Pyin oo Lwin & Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Sanne: Mandalay, Pyin oo Lwin & Hsipaw

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

14 Februari 2017 | Myanmar, Hsipaw

Khom saah! (Hallo in Shan taal)

De nachtbus van Kalaw naar Mandalay was weer een pretje ahum... de airco stond deze keer gelukkig niet zo laag maar de bus was vol en minder comfortabel. Rond 3:30 worden we afgezet bij het busstation in Mandalay. Gelijk weer 10 mannetjes op ons af waar we heen moeten. We hadden geen tijd gehad iets te boeken maar hadden we wat hostels opgeschreven. Met een taxi worden we naar Four rivers hostel gebracht en hier weten we mooi 50% korting te regelen op de eerste nacht. Het is een vrij lux hostel met airco en lekkere bedden. Ook werkt eindelijk de wifi een keer goed. Het ontbijt is erg lekker en er is Bruin brood :) We huren een scootertje om de omgeving te verkennen. Ten zuiden van Mandalay ligt Sagain waar er wel 100 pagodas in de heuvels liggen. Mooi uitzicht over de rivier en een leuk tochtje er naar toe. We rijden door naar Inwa wat echt nog een authentiek dorpje is. Hier slaan we af van de toeristische wegen en komen we nog vast te zitten in de greppel tussen het onkruid... Oepsie! Hier was ook een monastry helemaal van hout en een hoop mooie ruïnes. Ook hebben we een stukje rondgelopen door een dorp wat nog leeft in de middeleeuwen. Zo indrukwekkend om te zien. We lunchen in de universiteitsbuurt lekkere noodle soep en rijden terug naar Mandalay om de zonsondergang te bekijken op Mandalay hill. Hiervoor moeten we heel wat trappen op maar het uitzicht is het allemaal waard! De pagode vanaf de hill is helemaal gemaakt van allerlei spiegeltjes wat de zonsondergang een extra schoonheid geeft.

Vrijdag staan we vroeg op. De scooter hoeven we pas rond 10 in te leveren dus rijden we om 6:15 uur naar de U Bein bridge voor zonsopkomst. Met zonsondergang schijnt het namelijk super druk te zijn met toeristen. Het is er heel rustig en de zonsopkomst is heel erg mooi! Terug bij het hostel maken we uitgebreid ontbijt en pakken we onze tassen in. We nemen de lokale "bus" naar Pyin Oo Lwin. Het busje is van achter open, een soort laadbak, met twee houten bankjes in de lengte en een paar metalen buizen als omheining. We zitten gezellig opgepropt tussen de locals en allemaal spullen. Gelukkig hebben we na een uur even pauze om onze benen te strekken en überhaupt weer een lichaamsdeel te bewegen. Rond 2 komen we aan en gaan we op zoek naar een slaapplek. Sommige guest houses worden we geweigerd omdat ze geen foreigner licence hebben. We verblijven bij Grace 2 waar we een heerlijke warme douche hebben en een ruime kamer. We lopen wat rond en willen alvast een treinticket voor morgen kopen maar het loket was nog dicht. Goede reden om even een smoothy op een terrasje te drinken. Bij het loket blijkt dat ze je paspoort nodig hebben en die hadden we natuurlijk niet bij ons maar de lieve man was zo vriendelijk om 2 stoelen in ordinary class te reserveren en dan kunnen we morgen ons paspoort laten zien en betalen. We kopen wat snackjes in voor de treinreis morgen en slenteren rond over de markt. 's Avonds eten we in een heerlijk Indiaas restaurantje. Echt een restaurant kan je het niet noemen. Het is eerder een woonkamer waar de halve familie tv kijkt en je kan er toevallig ook eten.

De volgende morgen bij het treinstation is het maar goed dat we gereserveerd hebben. De hele trein naar Hsipaw is vol. We zijn erg blij dat we ordinary class hebben gekozen waar we tussen allemaal lieve locals zitten terwijl upper class alleen maar uit toeristen bestaat. De 6,5 uur durende treinreis is erg mooi en we komen nog over een 100 meter hoge brug die ooit door de Britten gebouwd is. Het uitzicht is adembenemend! De trein gaat heel langzaam en schut meer van links naar rechts dan dat die vooruit gaat. Het verbaasd ons hoe de verkoopsters hele schalen met noodles recht op hun hoofd kunnen houden terwijl ze door de trein lopen. Wij hadden al moeite om recht boven de wc te blijven hangen laat staan een schaal op je hoofd balanceren. Ook is het heel normaal om al je afval uit het raam te gooien. Bijna zonder vertraging komen we om 15:00 aan in Hsipaw. Een schatig dorpje in de Shan state. We verblijven bij Mr. Charles en hebben geluk want sinds vandaag is het hoogseizoen voorbij dus de prijzen van de hotels zijn gezakt :). We regelen alvast buskaartjes naar Bagan voor dinsdag en boeken een twee daagse trekking. Eind van de middag gaan we naar Ms. Popcorn garden. Dit is een restaurantje gerund door een lieve oma die een groot deel van haar groente en fruit zelf verbouwd. Het is volle maan dus we krijgen een toetje van haar cadeau. Het is samen geperste sticky rice met suiker en kokos. De smaak is best lekker, maar we zaten eigenlijk al goed vol. Willemijn had er iets meer moeite mee haha. Nadat ze braaf een stuk gegeten had en half heeft wegspoelend met mijn aardbijen lassi dringt ze aan om meer te eten. Met moeite krijgt ze het weg want ze wilde die lieve oma ook niet beledigen. We gaan vanavond vroeg naar bed want het is koud en we willen fit aan de trekking beginnen.
Het ontbijt is heerlijk! Het is een buffet waar We kunnen kiezen uit toast pannenkoeken rijst ei salade fruit koffie thee en sap. We eten onze buikjes rond en om 8:00 uur staan we braaf klaar om te vertrekken. Onze gids Erick, 18 jaar, is alleen een half uur te laat waardoor we het eerste stukje met een pick up truckje worden weggebracht. We hebben een gezellig groepje. Een Israëlisch koppel van 28 Uri en Theresa en een vrouw van 36 uit Brazilië. De tocht begint gelijk met stijgen maar na een uurtje hebben we al thee pauze met cakejes. Hierna wordt het wat steiler en hebben we prachtig uitzicht over het dal. Na een uur alweer pauze met thee, eiersalade en theeblad salade. Erg lekker en met volle buikjes lopen we verder. Onze gids blijkt fan te zijn van justin bieber en zingt vrolijk liedjes onderweg. Het is hilarisch! Ik heb onderweg veel met Erick gepraat. Het was heel interessant aangezien hij veel vertelde over de geschiedenis van myanmar. Natuurlijk heb ik er veel over gelezen, maar het is toch heel anders en interessanter als je het van een local hoort. We lunchen in een Shan village. Alweer super lekker. De tocht gaat verder door jungle achtig gebied waar we langs een mooi riviertje komen. We passeren nog wat dorpjes en maïsvelden. We slapen bij locals in Ban Kham village. We drinken wat biertjes en Erick vertelt over zijn tatoo die die als kind genomen heeft. Dat is hier heel normaal en brengt je geluk in het leven. Het blijkt "Idiot" te zijn wat op zijn arm staat. Hij wist alleen toen nog niet wat het betekende en we lachen ons rot! Samen met de Braziliaanse en de gids heb ik nog wat biertjes gedaan en ontzettend veel lol gemaakt. Een van de dingen die we gingen doen was plat op je voeten staan en dan helemaal door je hurken. Alle locals doen dat bier: bij busstations, op de markt, terwijl ze land oogsten, als ze laag koken en ga zo maar door. Ga het thuis maar eens proberen.. het is echt onmogelijk! Na een hylarisch avond lekker naar bed gegaan.
De volgende ochtend zijn we vroeg wakker.
Terwijl ik naar de wc loop zie ik wat wilde paarden voorbij rennen en vanaf de andere kant komen wat soldaten met enorme geweren aan. Het is hier allemaal de normaalgezien zaak van de wereld. Im het noorden van myanmar zijn nml allerlei burgeroorlogen bezig, dus ieder dorp (ja zelfs in de bergen met 50 inwoners) hebben soldaten. Dit is ook een van de noordelijkste punten waar je als toerist mag komen. De rest is restricted area en onveilig. Zelfs locals komen er niet graag (ja ik vertel het niet voor niets pas achteraf;)). Om kwart voor negen beginnen we weer met lopen. Helaas is het landschap vandaag een beetje saai. Langs kale uitgebloeide maisvelden over een zandpad. Aangekomen bij onze thee pauze blijkt het tentje dicht te zijn dus lopen we verder tot we weer bij de hoofdweg komen. Hier worden we opgehaald en naar hot springs gebracht waar we ook lunch hebben. Erick stelt voor dat we ook nog naar een speaking school kunnen gaan. Dit is een school waar kinderen rond 18 heen gaan voor 45 dagen om Engels te leren spreken en ze vinden het heel leuk als buitenlanders langskomen zodat ze kunnen oefenen en over andere landen kunnen leren. Het was heel erg leuk en hebben er bijna twee uur doorgebracht. Terug in Hsipaw zijn we blij met onze warme regendouche. We doen wat research over Bagan. 's Avonds eten we met een duits meisje en engelse jongen en halen daarna nog een super lekkere en goedkope shake bij Mr. Shake. We gaan vroeg terug naar het hostel om onze tas in te pakken omdat de wekker om 4:45 gaat. Om 5 worden we opgehaald en naar het busstation gebracht waar we de bus naar Mandalay nemen. Hier moeten we een andere bus regelen naar Bagan. De directe aansluiting is helaas vol dus hebben we twee uur de tijd in Mandalay. We lopen wat rond en komen bij Mr. Bread terecht. Heerlijke broodjes en we mogen van alles proeven. De koffie is ook super lekker dus waarschijnlijk spenderen we hier de rest van de middag! Om 14:30 vertrekt onze bus naar Bagan waar we als het goed is rond half acht vanavond aankomen.

We genieten iedere dag voluit en hebben het super erg naar ons zin! Sterkte met de sneeuw in ons koude kikkerlandje!

Heel veel liefs en knuffels xxxxx

• 15 Augustus 2018 - 12:17

Sanne Kok:

Hoi Sanne,

Wat schrijf je leuk! Ik ben onze route door Myanmar aan het uitstippelen en via google kwam ik bij jou reisverslag terecht. We willen erg graag de treinroute maken! Nu vroeg ik me af waar je dit van te voren geboekt/gereserveerd hebt zoals je in je reisverslag beschrijft. Ook kan ik nergens een ticket vinden van Hsipaw naar Bagan (aangezien we daar graag als volgende bestemming naartoe gaan). Zou je mij hier wat informatie over kunnen/willen geven?

Alvast bedankt!

Groetjes,