Sanne: Yangon, Bago, Kalaw & Inle lake - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Sanne: Yangon, Bago, Kalaw & Inle lake - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Sanne: Yangon, Bago, Kalaw & Inle lake

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

09 Februari 2017 | Myanmar, Rangoon

Vanochtend lekker opgestaan en mijn tas ingepakt. Na haastig nog al mijn spullen en was te moeten inpakken, te hebben ontbeten en nog langs de supermarkt te gaan zat ik optijd bij het busstation. Ik was aan het wachten met een Israëlisch meisje. Ze moest toevallig dezelfde vlucht hebben als ik en we zijn de hele ochtend met elkaar opgetrokken. De bus naar het vliegveld duurde eindeloos maar ik had gelukkig nog geen genoeg van deze stad, dus kon alles nog een keer goed bekijken. Inchecken etc ging allemaal harstikke soepel en ik heb nog een heerlijke smoothie gedronken van mijn laatste baht. We zaten in een mooie vertrekhal waar we alle vliegtuigen mooi konden bekijken. Heerlijk gekletst en weliswaar optijd het vliegtuig in. Ik had een mooi plekje bij het raam en leuke buren! Prachtig uitzicht over het wolkendek gehad! Ik had het gevoel dat we pas net vlogen en toen moesten de riemen alweer vast voor de daling. Op het vliegveld merkte je meteen dat je in een totaal ander land was. De mensen waren zeer zeer vriendelijk, alle mannen droegen rokken en tot mijn verbazing spraken ze zeer goed engels. Ik heb de taxi met 2 meisjes gedeeld en eindeloos gekletst met de taxichauffeur. Hij reed langs allemaal prschtige pagodes. Het zijn er echt enorm veel en allemaal goud gekleurd. Verder waren de straatjes allrmaal enorm schattig. De huizen waren 3 verdiepingen hoog en turquoise of grijstinten met leuke balkonnetjes. Ik werd in de taxi al compleet verliefd op dit land. Het hostel was moeilijk te vinden, maar gelukkig had willemijn mij goeie instructies gegeven. Toen ik de lobby in kwam was willemijn al op me aan het wachten. Het was al redelijk laat op de avond dus we zijn meteen een hapje gaan eten. We zijn nog even door Chinatown gelopen en hebben heerlijk bijgekletst. De volgende dag hebben we de circle train gepakt. Dit is een treinreis van ongeveer 3 uur die rondom de stad en een stuk van het platteland meepakt. Het was echt een prachtige treinreis waar je echt de cultuur van het land opsnuift. Willemijn vond het iets minder aangezien ze waarschijnlijk iets gegeten had wat niet helemaal goed was. Gelukkig konden we on de deuropening zitten waar willemijn ook dankbaar gebruikt van heeft gemaakt (maar hè, wie kan nou zeggen dst die uit de trein heeft gekotst in yangon). Na anderhalf uur heeft willemijn de taxi naar huis genomen en is lekker in bed gaan liggen waar sanne de reis alleen vervolgde. Na de reis is sanne nog even door de stad gaan lopen, een tripje die willemijn al eerder had gedaan. Er zijn heel erg veel mooie koloniale gebouwen te zien. Ook was er een mooie markt met veel juwelen en kleermakerijen. We zijn aan het einde van de middag samen naar de grootste pagode van myanmar gelopen om daar de zonsondergang te bekijken. De pagode was echt reusachtig en het complex eromheen ook. We hebben ons hier heerlijk vermaakt.
De volgende dag zijn we met de local bus naar Bago vertrokken. Dit was nog een hele belevenis aangezien sanne op een of ander minuscuul krukje zat en willemijn naast een of andere vrouw zat die haar vies eten wilde voeren (lief bedoeld). Toen we in Bago aankwamen, liepen er meteen mensen naar ons toe voor hotels. De mensen zijn echt zo lief in dit land. Je merkt aan alles dat ze toeristen nog niet gewend zijn en willen je allemaal zonder pardon helpen. We hebben een klein maar fijn hotel gevonden. We hebben fietsjes gehuurd en zijn lekker gaan rondfietsen. Ook hier waren allemaal mooie pagodes die we hebben bekeken. Sommige mochten wij echter als vrouw zijnde niet beklimmen. We zijn nog naar een monastery geweest. Erg leuk behalve dat sanne haar net nieuwe birkenstocks zijn gejat (je moet je schoenen voor tempels/pagodes/monasteries altijd uit), maar zoals gezegd de mensen zijn hier lief dus binnen 5 minuten kreeg ik een nieuw paar suède slippertjes. We zijn door allemaal leuke dorpjes gefietst waar we hartelijk werden toegezwaaid door kinderen. De huizen zijn primitief maar de mensen lachen je allemaal toe en zwaaien als ze hun handen niet vol hebben. Onze laatste stop was een pagode met een mooi uitzichtpunt. Hier hadden we een enorm mooi uitzicht op het platte landbouw landschap. Overal waren boompjes en tussen de bomen zagen we de pagodes uitsteken. Adembenemend. De zonsondergang maakte onze dag meer dan compleet. De volgende dag waren we allebei compleet aan de schijterij. We wisten eigenlijk niet zo goed wat we moesten doen en waar het van kwam vooral omdat we ons coor de rest prima voelde. We zijn over de kleurrijke markt gelopen en hebben hier lekker ontbeten met crackers en fruit gekocht. Het plan was om nog een scooter te huren en het platteland op te gaan, maar scooters waren helaas niet te vinden. Na ons zoveelste wc bezoekje zijn we bij bij twee taxi motoren achterop gestapt. De lieve vrouw van het hostel heeft helemaal aan de chauffeurs uitgelegd wat we allemaal wilde zien en gezorgd dst we een goeie korting kregen. Het landschap waar we doorheen reden was echt prachtig. We hebben onze ogen uitgekeken. Alle kleine hutjes in de boerendorpen. Het is echt net alsof je in de middeleeuwen bent beland. Zoals je het kent uit de films en boeken. We hebben vooral lekker rondgereden en kunnen genieten. We zijn nog langs wat pagodes gereden die wij konden beklimmen terwijl onze chauffeurs op ons wachten. Ze konden geen woord engels maar waren wel heel lief en deden wel hun best ons te begrijpen. Ze hebben ons nog naar een soort meel fabriek gebracht. We mochten hier gewoon naar binnen lopen en we werden door de 6 werknemers hartelijk begroet. Super leuk om te zien hoe een ‘fabriek’ er in zo’n land uit ziet. Het is allemaal zo primitief. Na nog wat kleine ommetjes zijn we netjes afgezet bij het hotel. Hier moesten we even wachten en werden we door twee nieuwe scooters opgehaald om naar het busstation te worden gebracht. Waar sanne haar dikke backpack tussen de benen van de bestuurder ging, had willemijn hem achterop. Het was een beetje afzien maar we hadden een prachtige zonsondergang als cadeautje. De nachtbus was trouwens echt terror. We hadden al tips gekregen dst het koud kon zijn en dat we warme kleren mee moesten, maar dat het ongeveer zou vriezen in de bus.. Verder reed de buschauffeur nog als een of andere malloot door alle bochten heen en hadden wij nog redelijk wat buikkrampjes. Veel geslapen hebben we niet. De bus zou om 7.00 aankomen maar om half 4 werden we de bus uitgegooid in Kalaw waar het echt echt echt heel koud was (7 graden, maar geloof me als je 36° gewend bent is het echt terror). We hadden geen hotel geboekt en hebben eerst dansjes gedaan naast de weg om warm te worden. Daarna kwam er een lief mannetje naar ons toe die vroeg of we een hotel zochten. Hij had een hotel voor een prima prijs en hebben de beste man braaf gevolgd en zijn snel in bed geploft. De volgende ochtend voelde we ons helaas niet veel beter. We hebben wel ontbeten met lekkere pannekoekjes in de ontbijtzaal die erui zag als een skihut. We hebben wat research gedaan voor een trekking en zijn nadat we een geboekt hadden naar het park gelopen. Hier zijn we neer geploft en hebben we ons vrijwel de hele middag ellendig gevoelt.
De volgende dag gingen we hiken rn voelde we ons gelukkig iets beter. Om 9:00 ontmoeten we onze gids Khun en ons groepje. Naast ons is er een Deense jongen van 22, Steffen, en 2 Nederlanders : een meisje (21) met haar moeder (48). Khun heeft het tempo er gelijk goed in zitten en al snel ruilen we Kalaw om voor kleine paadjes de bergen in. Khun spreekt goed engels en vertelt ons dat de dennenbomen geïmporteerd zijn door de Britten. We komen langs gembervelden en een heel mooi uitzichtpunt over de rijstvelden. Helaas is het seizoen voorbij en begint alles al erg droog te worden. Na een paar uur lopen komen we aan bij een monastry waar we lunchen. Het Nederlandse meisje heeft ook darmklachten en haalt het tempo een beetje uit de groep. Vlak na de lunch komen we langs allemaal chili velden. In de verte zien we een grote groep locals bij elkaar zitten. Het maakt ons nieuwsgierig en Khun besluit dwars door de chili en gembervelden er op af te lopen. Het blijkt een kaarttoernooi te zijn. Alle mannen zijn aan het gokken en de vrouwen verkopen eten en bier. Erg leuk om te zien! Helaas kunnen we niet heel lang blijven want we moeten nog 3 uur lopen voordat we bij onze slaapplek zijn. Onderweg passeren we allemaal kleine dorpjes en proeven we wilde cherry tomaatjes. Het is heel leuk om door de county side te lopen. Mensen begroeten je heel lief en de dorpjes doen me een beetje aan de middeleeuwen denken. Alles gaat nog met de hand of met behulp van buffalo's. We komen langs nog een ander view point waar we pauze houden en als we bij ons slaap dorpje (Kyauk Su) aankomen moeten we rustig aan lopen want we zitten achter een groep buffalo's. Ons huisje gemaakt van bamboe kijkt uit over een dal en we zien de zon onder gaan achter de bergen. Na een heerlijke maaltijd kijken we naar de sterren en gaan we vroeg naar bed. Moe van de eerste 22km. We slapen boven op 4 dunne matrasjes en onder ons slaapt de buffalo. Gelukkig waren de dekens wel erg warm.
De volgende ochtend gaat de wekker om 6:15 zodat we de zonsopkomst kunnen zien. Het is koud en het kost wat moeite om ons bed uit te komen maar de zonsopkomst is zeker de moeite waard. Er hangt wat mist in het heuvelachtige landschap en langzaam begint de lucht achter de bergen oranje te kleuren. Een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien! Na het ontbijt vertrekken we vrij snel. Het leuke aan de dorpjes hier is dat de vrouwen allemaal traditioneel gekleed gaan in zwart met een oranje of rode sjaal om hun hoofd gebonden. Het landschap is vandaag totaal anders dan gister en lopend overeen treinspoor bereiken we Norgtain. Hier is een grote markt waar we van alles proeven. Sanne durft het aan om de lokale bittere kauwtabak te proberen. Dit is rood spul wat ze in een bepaald soort blad wikkelen wat je tussen je tanden en je wang stopt en er op gaat kauwen. Het schijnt super slecht voor je tanden te zijn en je moet om de zoveel tijd je speeksel uitspugen. Je ziet het hier bijna alle mannen doen. Steffen en Sanne proberen het maar het is echt heel vies zeggen ze. Na een paar minuten kauwen spugen ze alles uit. Sanne is zelfs een beetje high ervan. Na twee uurtjes lopen komen we bij ons lunchdorpje aan waar we lekkere noodles krijgen. Hier waren we aan toe! Khun neemt ons weer mee de heuvels in en we gaan dit keer helemaal van de paden af. Bij een riviertje stoppen we voor pauze en wie wil kon zwemmen. Het water was behoorlijk koud. Fris en fruitig beklimmen we nog een berg voor een prachtig uitzicht waar we sticky rice eten. Vannacht slapen we in een monastry waar veel jonge (7-15 jaar) buddhistische monniken in de leer zijn. Als we aankomen zijn ze bezig met een fanatiek potje voetbal. Het avondeten is weer heerlijk! Jammer genoeg was die moeder zo asociaal om bijna alle kipcurry op te maken waardoor Steffen Sanne en ik ieder maar 1 stukje hadden...
De laatste dag skippen we de sunrise om iets uit te kunnen slapen. Ondanks de flinter dunne matrasjes hebben we heerlijk geslapen. Na het ontbijt gooien we over met de frisbee. Sanne moet nog een beetje oefenen en wordt keihard uitgelachen door de jonge monniken. Als de vrouwen dan ook eindelijk klaar zijn kunnen we vertrekken. Khun geeft ons twee opties vandaag. De normale of de geheime route. De geheime route houdt in dat we misschien de entree kosten voor het Inle lake gebied kunnen ontwijken. Niet geschoten is altijd mis dus we gaan de geheime route beginnen. Deze begint gelijk met een klim en we beginnen onze spieren onderhand wel te voelen. Als we bijna het reguliere pad zijn moeten we zachtjes afdalen en ons ook een tijdje verstoppen in de bosjes. Het was de spanning waard want we hebben 10$ pp bespaard :) We blijven Hollanders! Ook vandaag verandert het landschap veel. Eerst lopen we door een soort steppe achtig gebied waar de aarde roodbruin is en er cactussen groeien later dalen we tussen allemaal rotsen en het laatste stuk voor de lunch is vlak moerasachtig gebied. Na de lunch is het tijd om afscheid te nemen van Khun en worden we met een bootje over het meer naar het Nyaung Shwe gebracht. Een heerlijke afsluiter van de tocht!
Onze grote tassen zijn bij Good Will Hotel afgeleverd en we besluiten daar ook een kamer te huren. Heerlijk met eigen warme douche! We staan er allebei uitgebreid onder na drie dagen niet douchen en doen een handwasje. De wifi werkt redelijk goed waardoor we even met het thuisfront kunnen bellen. 's Avonds eten we met Steffen en nog wat anderen in het dorpje en gaan we naar een barretje waar we nog een potje pool spelen. Om 23:00 zijn we doodmoe en vallen diep in slaap in onze comfortabele bedjes.
We worden voor onze wekker wakker en ontbijten lekker op het balkonnetje in de zon. Na het ontbijt willen we een bus regelen naar Hsi-Paw maar hiervoor moet je blijkbaar altijd eerst over Mandalay reizen. Change of plans: dan maar eerst naar Pyi Oo Lwin. Helaas blijkt deze al vol dus boeken we een nachtbus naar Mandalay in de avond. Nyaung Shwe is een schattig maar toeristisch dorpje aan het Inle meer. We huren fietsen om de omgeving te verkennen. Eerst rijden we richting het oosten naar Kaung Daing. We bezoeken een pagoda en na wat onderhandelen pakken we een bootje naar de overkant van het meer. Hier is het drijvende dorp Maing Tang met een bekende brug. Op de brug lunchen we eten we de lekkerste avocado salade en een papaya lassi. Als de buikjes vol zijn rijden we naar een wijngaard. Hier hebben we een prachtig uitzicht over het meer en de bergen. We bestellen een flesje lokale Sauvignon Blanc en werken onze dagboekjes bij. Helaas kunnen we niet blijven voor de zonsondergang omdat we om half zeven opgehaald worden bij ons hotel. Terug op de fiets blijken we allebei een beetje aangeschoten te zijn. We zijn geen alcohol meer gewend. In het hostel facetimen we nog met Rik, Eline Dennis Paul Linde en Annemieke die jarig is vandaag.

• 13 Februari 2017 - 00:04

Trijnie:

Lieve Sanne,
    Wat een geweldig verslag!!!