Veerle: Nepal - Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Veerle: Nepal - Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Veerle: Nepal - Pokhara

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

16 Maart 2017 | Nepal, Pokhara

Time flies hier in Nepal. Alweer ages ago dat ik blog geupload heb... En voelt ook best lang want heb zoveel moois gedaan en gezien afgelopen weken. Ben eigenlijk alleenmaar in en rondom Pokhara geweest, maar daar is het zo ongelooflijk mooi en veel te doen dat ik er nogsteeds (weer - was heeel even tussendoor in Kathmandu) zit.:)

Aankomst Tris
19 februari, een bijzondere dag, een bijzonder mooie dag! Aankomst Tris op  Kathmandu airport. Het moment waar ik al lang naar uitkeek was aangebroken:)

Ik kwam op het vliegveld om Tris op te halen en ging gelijk bij de aankomsthal staan. Ik was enorm excited hem te zien en ik was mega gefocussed op alle voorbijlopende mensen om daartussen Tris te spotten. Na een uur wachten vond ik 't beetje lang gaan duren, maar kon geen moment ogen van menigte gelandde mensen houden want was bang dat hij dan precies op dat moment langs zou lopen. Maar toen ik Tris na 2 uur nog niet had gezien maakte ik me wel lichtelijk zorgen. Echter bij navraag bij bewaker (die me al verschillende keren met een fluitje en geheven stok voor de hekken had weggeplukt - ja wilde gewoon helemaal vooraan staan om naar Tris toe te kunnen rennen) kwam ik erachter dat binnen een scherm hing met aankomst tijden en daarop stond dat vliegtuig met Tris erin 2 uur vertraging had.... Maar gelukkig was het toen al 2 uur wachten verder dus kwam hij nu ècht echt bijna. Ik zag hem in de menigte uit de aankomsthal lopen en wilde naar hem toe rennen (echter hoorde ik weer het waarschuwende fluitje en zag ik de geheven stok - die ik half ontweek) en dook in de armen van Tris. Het was zo'n onwerkelijk en prachtig moment.
De taxi chauffeur had op ons gewacht en we reden in een crapy taxi naar het hostel. De rit was hobbel de bobbel en voor Tristen best een beetje een cultuurshock in het verre Nepal.

We genoten van het samenzijn en maakten kleine leuke uitstapjes, zoals monkey tempel met mooi uitzicht over de stad, echter we waren snel klaar met Kathmandu dus vertrokken met de 'local bus' naar Pokhara. Een droomplekje, 9u reizen ten westen van Kathmandu.

Nu begon ons reisje samen echt. Samen mooie plekjes ontdekken en eropuit gaan. Toen we aankwamen in Pokhara was de happiness niet meer te onderdrukken, het was zo geweldig mooi hier. Een prachtig meer waar we over uitkeken onder het genot van bruchetta en een Everest biertje was amazing. In Pokhara hebben we een heleboel geweldige dingen ondernomen.

De eerste dag huurden we een roeibootje en maakte we een rondje over het meer. Hadden een picknick meegenomen dus vermaakten ons de hele dag relaxened op het meer, totdat we bedachten dat we weer terug wilden was het echt alleen 100% genieten. Het was alleen een beetje jammer dat het ineens begon te waaien toen we de terugtocht aanvaarden. Het schoot maar niet op met terugpeddelen, haha. Toen we na 2u peddelden eindelijk het meer weer overgestoken hadden, legde we het bootje aan en hingen we de hangmat op om uit te rusten en ultiem te chillen met uizicht over het meer.

Sarangkot
Sarangkot is een prachtig uitzichtpunt op een berg in Pokhara. We huurden een mountainbike en fietsten richting deze plek. Echter we deden ons iets sportiever voor dan we daadwerkelijk waren want voordat de echte klim begonnen was, waren we de mountainbike al helemaal zat. Het fietsen was zoo zwaar. We zijn een klein stukje de berg op gefietst en namen pauze bij het eerste restaurantje. Daar zetten we onze fietsen neer en we liepen verder naar boven. Het was helaas heel mistig waardoor het uizicht beetje belemmerd was, maar toch genoten we boven op de berg. Na een korte pauze liepen we weer naar beneden en gingen we op rap tempo de berg af en weer richting ons hostel. Waar onderweg bleek dat het 'vals plat' was waardoor hele tocht zo zwaar was, want hoefde nu niet te trappen, maar moesten regelmatig onze remmen gebruiken. Na dit avontuur kwamen we uit bij heel gezellig barretje waar we echt een heerlijke pasta aten. Ook speelde er leuke live band waar we hele avond naar hebben geluisterd. Was top avondje.

Bagnas lake
In de buurt van Pokhara is ook nog heel mooi ander lake, waar we dag erna heen gingen. We huurden een scooter en reden naar mooi uitzichtpunt waar we verse vis uit het meer als lunch aten, delicious. En zo leuk hier beetje rond te rijden op de scooter. Wel hele nieuwe ervaring met alle hobbel-de-bobbel wegen en toeterende en crazy rijdende buschauffeurs.

Dampus trekking
Na de gefaalde fietstocht van 2 dagen geleden, bedachten we een trekking te proberen. We gingen met de taxi naar een startpunt van een 2-daagse trekking. De tocht bestond uit trappen, alleenmaar trappen, inmens veel en stijle trappen. Met onderweg super mooie uitzichten over velden en in de verte bergen (die we doordat het niet zo helder was niet echt konden zien) maakte we samen een leuke wandeling. Na ongeveer 3 uurtjes wandelen kwamen we boven aan waar het echt meeeeega koud was. Gelukkig allebei veel warme kleren meegenomen en zaten bij het hostel waar we verbleven te genieten van kopjes thee en biertjes wat ons lichaam ook beetje opwarmde. Hier heerlijke maaltijd gehad en vroeg ons bed in om de volgende dag de zonsopgang te zien.

We stonden om 6u op en liepen een trap op naar een 360° uitzichtpunt. Het was eerst mistig maar toen de zon hoger en hoger kwam, lichtte steeds meer van de witte bergtoppen op en werd de zon feller en feller. Het was een prachtig gezicht en echt geweldig om samen mee te maken. Een hele romantische ochtend samen. Vervolgens een stevig ontbijt gehad en liepen in ongeveer 2 uurtjes terug naar beneden, waar we wederom mooie uitzichten hadden. Benden namen we de bus terug naar Pokhara (wat een local bus was dus zaten hutjemutje met alle locals en moesten 3x overstappen voor een 45 minuten durende tocht). Maar toen ervaring rijker en weer terug in Pokhara. Samen Pokhara leeggekocht, onze shoppingmood was compleet aan en hebben heleboel leuke dingen gekocht. Die avond lekkerste maaltijd ever gehad met heerlijke pina colada's in super leuk restaurantje.

Paragliding
Ook gingen we in Pokhara paragliden, dat was echt ongelooflijk gaaf. Boven het meer rondjes gezweefd, wat een ervaring! Echter waar ik rondjes maakte en compleet uit m'n dak ging, werd de kleur in het gezicht van Tris witter en witter. En waar ik hoopte dat mn half uurtje in de lucht nooit zal eindigen, keek Tris ernaaruit zo snel mogelijk weer met beide benen op de grond te staan. Wel kijken we beide terug op een mega vette ervaring.
Ook door deze mooie belevenis heb ik een leuke organisatie gevonden om vrijwilligerswerk te gaan doen. We zijn samen bij Prem, oprichter van de organisatie, langs geweest en die was gelijk heel enthousiast. Had heleboel projecten lopen en ik kan veel voor verschillende kleine projectjes betekenen. Dus dat is super gaaf. Ben afgelopen week bij de organisatie 'KarmaFlights' begonnen en het is een super organisatie. Maar hierover schrijf ik in m'n volgende blog.

Na het paragliden, vertrokken we 's middags met de local bus (waar we met zn 5en helemaal achterin een busje knus tegen elkaar gedrukt zaten) naar Manakamana. We hadden ervoor gekozen naar dit plaatsje te gaan omdat ze hier een kabelbaan hebben waar we de volgende ochtend heen wilden gaan. Het plaatsje bestand ongeveer uit een straat met een paar kleine local winkeltjes, local restaurantjes en een hotelletje. Wij werden het hotel in geluisd waar we een ranzige oude kamer aangewezen kregen, waar we ook nog een teveel voor moesten betalen ennn de buurman rookte in de kamer naast ons en we er was geen raam in het raamkozijn en de kussens stonken en het dekbed voelde vochtig aan.. Echter de straat zag er niet veelbelovend uit dus namen maar gewoon genoegen met de kamer. Wonder boven wonder hebben we als roosjes geslapen deze nacht. Eigenlijks maakt het ook allemaal helemaal niet waar we zijn, alles is goed zolang we samen zijn.

De volgende morgen liepen we naar beneden richting de kabelbaan. Echter helaas hebben we deze nooit van binnen kunnen bekijken want we waren vergeten te pinnen voordat we naar dit plaatsje gingen en de enige pinautomaat in de wijde omgeving was out of order.
Manakamana was één grote flop haha. Dus we vertrokken daarom ook zo snel mogelijk weer richting Kathmandu.

Kathmandu

Weer terug in Kathmandu, na nog een mega lang durende local busreis vinden we een ander leuk guesthouse waar we fijn kamertje hebben. We gaan in Kathmandu langs bij de big Boudhanath stupa (hier was ik eerste week ook heen geweest maar vond t zo mooi dat ik hem ook samen met Tris nog een keer wilde bekijken). Hier relaxen we op de rooftop met uitzicht over de stupa. Ook gaan we langs bij mountain met uitzicht over het oostelijke gedeelte van de stad. Hier houden we een mandarijnen picknick en vertrekken daarna weer terug naar Kathmandu.
Verder doen we in Kathmandu niet heel veel behalve leuke plekjes bij langs om drankjes te doen en lekker te eten. De een na laatste avond vinden we een geweldig plekje op een rooftop met de lekkerste risotto en heerlijke pizza's en zelfs een heerlijke glas wijn (eerste lekkere wijntje in Nepal, aangezien ze hier verder alleenmaar zoet schenken en wij daar niet van houden. Maar deze was droog en geweldig lekker.) Daar vermaken we ons heel goed de hele avond.

Helaas is het einde al in zicht en moeten we na 2 weken genieten weer afscheid nemen. Echt even zwaar.... Maar gelukkig heb ik alweer een nieuw leuk avontuur in het vizier, beginnen bij KarmaFlights. De dag na het uitzwaaien, vertrek ik om 6u met de bus weer richting Pokhara. Daar ga ik langs bij Prem, die me al verwachtte. We bespreken kort wat dingen over verschillende lopende projecten en spreken voor dag erna af.

Want ik vond het nu tijd om, na geweldige maanden te hebben gereisd en verschillende culturen, landschappen, mensen en belevenissen te hebben meegemaakt, wat goeds te doen voor de mensen om me heen. Na de aardbeving op 25 April 2015, vind ik Nepal een mooi land om de armen uit de mouwen te steken en steentje bij te dragen aan wederombouw en developing van het land na deze enorme ramp.

• 17 Maart 2017 - 15:47

Marianne:

Klinkt geweldig.
    Wat een sportiviteit. Genieten was het dus.
    Veel plezier bij prem