Cambodja (part 2) Kampot, Koh Rong en Koh Kong - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Cambodja (part 2) Kampot, Koh Rong en Koh Kong - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Cambodja (part 2) Kampot, Koh Rong en Koh Kong

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

08 Januari 2017 | Cambodja, Kâmpôt

Kampot
Een dag voor kerst aangekomen in Kampot. Een prachtig hostel aan de rivier. Het is echt een paradijsje! Overal hangmatten, een super vette glijbaan, vlot om op te chillen in het water en een blob (springkussen waar je op kan liggen en iemand anders dan op springt en je heel hoog de lucht in lanceerd voordat je water in beland). Het is een gezellige 'familie reünie' in Kampot met Evelien, Joel, Willem, René (nicht, vriend nicht, oom en tante) en gezin van San.

Kerst
De 2e dag in t hostel is het kerst, het voelt voor ons nog totaal niet zo en het voelt heel gek om dit met zo veel in Cambodja te vieren. We hebben met enkelen van t gezelschap een super leuke hike gedaan dichtbij Arcadia (het hostel van Joel en Evelien,het hierboven omschreven paradijsje). De hike bied ons prachtige uitzichten over het mooie, beetje bergachtige landschap vol met bananen en andere fruitbomen. Onderweg wordt Sipke (vader San) nog door local gestrikt hele bananenplant mee naar de top van de berg te slepen. Die we vervolgens daar lekker met elkaar opgesmikkeld hebben. Verder via oversteken van watertjes en langs kleine hutjes komen we bij een mooie waterval aan waar we ons snel in de bikini hijsen en een duik in het water nemen, heerlijk!! Teruggekomen van de hike dineren we heel lekker en gezellig met elkaar bij Arcadia. Er staat een aardappelsalade, 2 hele kippen, een stuk varken en groentes klaar op het menu. Heerlijke kerstmaaltijd.
2e kerstdag hebben Evelien en Joel een Kep-tour georganiseerd. Een super leuke tour waarbij we met 2 tuktuks eerst naar een grot gereden worden. Daar via een korte maar stijle, lastige klim naar boven geklommen zijn. Het is een donkere, avontuurlijke klim. Aan het einde van de grot via boomstronken van ene steen naar de andere geslingerd. Enorm gave onderneming. Vervolgens met de tuktuk verder naar het secret lake en pepperfields (waar we zien hoe verschillende soorten peper gegroeid en geoogst worden). De tour word afgesloten in een heerlijk visrestaurant aan de kust van Kep. Met een prachtig uitzicht hebben we van de meest verse garnalen, crab in cocosnootsaus en andere verse visjes genoten. Het was een super super gezellige dag!!:)

Een dag na kerst vertrekken Willem en René weer en huren wij (Sipke, Marianne, Hylke, San en Veer) en scooter en rijden door een dichtbijgelegen National park. Hier mooie uitzichten en paar leuke bezienswaardigheden zoals tempel en waterval.

Nog met z'n allen genoten van, voor sommigen, alweer laatste dagje Arcadia. Hebben ontzettend gave boottocht in speedboat aangeboden gekregen van vrienden van Evelien en Joel. Adrenaline kick was zwaar aanwezig. 360 graden rondjes werden gedaan over het water en maakte met de golven indruk op alle locals die langs de kant van het watet naar ons stonden te zwaaien.

Dag erna is het helaas dan toch echt tijd om afscheid te nemen van family van San. Maar gelukkig zien we elkaar nog dagje in Bangkok.

Eind van de ochtend kwam die dag Nadine naar ons toe. Heerlijk bij kunnen kletsen en ultiem gerelaxed in het hostel. Met z'n 3tjes nog dagje naar waterval gelopen en daar in hangmat gelegen. Ennnn oud en nieuw gevierd. Zo waardevol en gaaf met zoveel leuke en gezelige mensen in Arcadia het nieuwe jaar in te gaan. Hebben nog voor iedereen in hostel olibollen gebakken om echte jaarwisselings-gevoel te krijgen. Was prachtige vuurwerkshow, dat vanaf kanos en vlot afgestoken werd. Heel mooi gezicht al die lichten over het water.
Dag erna vrij weinig uitgevoerd, zoals dat hoort eerste dag van nieuwe jaar;) en daarna alweer tijd om Nadine uit te zwaaien... Time flies.

Koh Rong
Wij hebben met zn 2tjes nog dagje gerelaxed in Arcadia en zijn de dag erna met nog 7 anderen van het hostel naar een eiland Koh Rong vertrokken. We hebben met zn 9enen een taxibusje geregeld die ons via de markt naar Sinoukville zou brengen (vanaf waar de boot vertrekt). Onderweg nam de chauffeur nog paar locals mee die hij ergens anders afzette. Ook hoorden we ineens harde knal, we keken achter ons en daar rolde ineens een wiel van ons taxibusje. Het bleek gelukkig het reservewiel te zijn.. De chauffeur sprinte het busje uit, rolde het wiel naar de auto en legde hem, zonder beter vast te maken, weer ergens onder de auto waar die vandaan was gekomen. Ook probeerde de chauffeur ons ergens onderweg uit te zetten zodat we verder konden met de TukTuk, echter dit was niet de afspraak en dit liet een van onze medereizigers duidelijk aan de bestuurder weten.

Hij reed verder met ons, maar niet langs de markt en naar de haven, maar naar toeristenbureau waar we TukTuk moesten nemen naar pond. Een van de mannen uit onze auto sprong op en liet met iets onbeleefde, verharde stem, duidelijk maken dat de afspraak was om naar de markt te gaan en daarna naar de haven. De chauffeur at zn lunch rustig op en besloot ons daarna maar weer tevreden te stellen. 10 minuten te laat kwamen we bij de haven aan, waar bleek dat de boot een half uur vertraging had (zoals altijd, haha). Dus waten in principe prima optijd en namen de boot naar het eiland.

Hier scheidde eerst al onze wegen voor een dagje. Toen hebben wij samen een wandeling van 20 km gemaakt over het eiland. Prachtig uitzichten met mooie witte stranden en heldere zee, goddelijk.

Wel heeft eiland beetje 2 kanten, een adembenemend mooie kant, waar je overdag heerlijk kan genieten van t helder blauwe water, mooie stranden en een kokosnoot en je hebt main beach waar voornamelijk hele gezellige sfeervolle barren en eettentjes zijn, maar de hygiene zeer laag ligt. 4 van de 11 mensen hebben een voedselvergiftiging gehad en de riolering mond uit in de zee (als t al niet eerder is aangezien er ook regelmatig buizen kapot zijn die de afvoer op het strand laten belanden).
Hoe dan ook, over t algemeen is het een heel sfeervol paradijsje.

Koh Kong
De volgende dag met Evelien en Joel en wat andere leuke mensen afgesproken, op strand gelegen en naar vrienden van hun met leuk hostel op t eiland gelopen en daar gezellig drankjes gedaan. Genoten van de laatste dag met z'n allen zijn. Want vanaf de dag erna gingen Evelien en Joel en de rest van de groep weer richting Arcadia en zijn wij samen verder gereisd naar Koh kong. Een grensplaats met Thailand. Daar een dag een scooter gehuurd en mee de omgeving verkend. Naar gebied met allemaal Mangrovebossen geweest, zag er heel gek en bijzonder uit al die bomen die in het water groeien. Ook naar waterval geweest. Was mooi maar minder indrukwekkend dan gehoopt (oeps beetje teveel mooie watervallen gezien in Laos denken we...) maar komt ook doordat t droogseizoen is en er dus beperkt water in waterval zat. Nog mooi rondje gereden en in eind van middag weer in Koh Kong gestrand. We kwamen er net optijd achter dat we land moesten verlaten ivm verlopen van t visum. Echt wat is de tijd in Cambodja snel gegaan. Hebben genoten van alle leuke en mooie dingen die we gezien en gedaan hebben en vooral van alle lieve mensen waar we mee afgesproken hebben, ons opgezocht hebben en hebben leren kennen.

Vandaag aangekomen in Thailand en gaan we verder met ons avontuur met nog allemaal geweldig leuke dingen in het vizier.