Veerle - Volunteering KarmaFlights - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Veerle - Volunteering KarmaFlights - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Veerle - Volunteering KarmaFlights

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

23 Maart 2017 | Nepal, Pokhara

KarmaFlights
Ondertussen al ruim 2 week aan het 'werk' bij KarmaFlights. Het is een geweldig goeie organisatie met mega veel projecten en leuke collega's. Ik heb met alle gedoneerde spullen van reizigers en vrijwilligers uit heel de wereld, vooral Nederland, Duitsland en Frankrijk, een first aid box samengesteld. Eerst alles uitgezocht (veel medicatie was helaas overdatum) en netjes in een zelf geverfde kist gestopt en die aan de Bal Prabhat Boarding School gedoneerd. Hier ook handleiding bij geschreven zodat iedereen van de school weet wat te doen bij een 'incident'. Daarnaast de handleiding toegelicht en een training gegeven. Ik heb tot nu toe voornamelijk voor de Bal Prabhat Boarding School gewerkt, en wil nu graag beginnen met de scholen in de meer rural areas. Deze areas zijn erg getroffen door de earthquake 2 jaar geleden en zijn sinds toen bezig met wederombouwen van de plaatsjes. Er zijn huizen en scholen weer opgebouwd. Maar alleen de 'basis' is er. Er is in de omgeving geen ziekenhuis en in de scholen geen first aid material aanwezig. Wel gebeuren er regelmatig kleine ongelukjes. Maar niemand weet hoe te handelen en er zijn geen midden om naar het probleem te handelen. Ik ben van plan deze scholen van een first aid kit te voorzien en er scholing over te laten geven door locals waar ik mee samenwerk. Want 'education starts with safety' (als je me hierbij wil helpen, graag!!:) op fb heb ik een filmpje geplaatst met de naam 'education starts with safety'). Dank jullie wel!!

Naast het vrijwilligerswerk dat ik doe heb ik echt een geweldige tijd in Pokhara. Ik slaap in het guesthouse van Prem (oprichter van KarmaFlights) en dit guesthouse is ook gewoon waar ze zelf wonen. Het is one big family samen met de hele familie van Prem. En als ik na m'n werk daar kom, voelt het dan ook echt als thuiskomen. 2 wat jongere kinderen huppelen, zingen en dansen door het huis. De avondmaaltijd 'Dhaal Bhat' wordt klaargemaakt en 's avonds eten we met het hele gezin. Ook zijn er nog 2 studenten uit Nederland die hier stage lopen in hetzelfde guesthouse en op de Bal Prabhat Boarding School zitten ook nog 2 Nederlandse studenten. Met elkaar koken we ook regelmatig onze eigen maaltijd of gaan gezellig uit eten. Met ook nog andere reizigers die bij het guesthouse verblijven. Super gezellig allemaal.
We hebben om de hoek van het guesthouse een moviegarden ontdekt waar elke avond een film draait, dus gaan ook af en toe naar de 'bios' hier. En ook zijn er regelmatig leuke feestjes in de buurt.

Parentsday
Een groot begrip voor de Bal Prabhat Boarding School, de 'Parentsday'. Een groot feest waarbij de ouders van alle kinderen een kijken mogen komen nemen bij hun kinderen. Alle klassen doen een dansje voor alle ouders en docenten in de zaal. Ook wordt er in het Nepali uitleg gegeven over de werkwijze van de school en worden er verschillende prijzen aan de kinderen uitgedeeld. Ik wordt, samen met de twee stagaires uit Nederland, in een mooie jurk gehesen, Sari genaamd. We worden prachtig opgedoft met bijpassende armbanden en lippenstift op. Als we de school binnenlopen in onze Sari, worden we begroet als beroemdheden. Iedereen wil ons een handje geven en begroet ons met 'Namaste' en samengevouwen handjes en een buiging met het hoofd. We gaan met alle kinderen en de schoolbus richting een grote hal waar alle opvoeringen zullen plaatsvinden. De ene na de andere dans wordt opgevoerd. Iedereen doet intens z'n best om het dansje juist uit te voeren. En naar mate de klassen die optreden hoger worden hoe vetter de dansen zijn. Tussendoor worden vele de prijzen uitgedeeld en hele presentaties gegeven (met volume 100+ en zoveel optredens werd de hoofdpijn me niet gespaard..) maar het is gewelig om naar te kijken. Zelfs word ik nog naar voren geroepen en voor de zaal voorgesteld als 'schoolnurse'. Best een eer. Er wordt sjaaltje om mn nek gehangen, spelt opgespeld en ik krijg zelfs een beker met 'token of love'.
Ik zit dan ook in de zaal met een first aid kit bij me voor het geval er iets gebeurt. Dit is gelukkig niet het geval. Het is een super dag, maar ook super lang. Er zijn 10 klassen en ook aparte groepen deden nog een dansje, dus het was een goed gevulde dag. 'S avonds heb ik etentje met groep waar ik hier veel mee omga en daarna doen we nog zelf paar dansje bij leuke bar hier.

Holi
Zondag 12 maart, een geweldige feestdag; Holi! De afkomst en betekenis van Holi is ver te zoeken. Als je vraagt aan de locals waar het voor staat wordt er genoemd, 'gewoon een groot gekleurd feest'. En dat is het tegenwoordig ook. Ik geloof dat het 'vroeger' te maken had met gelijkheid. Iedereen was op de dag van Holi gelijk. Geen verschil in klassen en inkomen maar allemaal mooi geverfd en van dezelfde 'waarde'.
Ik vier Holi samen met een hele groep, collega's van KarmaFlights, mensen uit het hostel en de stagaires hier. Iedereen heeft gekleurde verfpoeder in z'n handen waarmee voorbijgangers ingesmeerd en bekogeld worden. Het is echt een kleurige bende. Niemand wordt gespaard en iedereen die de straat op is geweest straalt van de kleuren. Echt geweldig. Er is een soort festivalterrein opgezet waar we 's middags chillen. Daarna gaan we naar super leuke tent waar de muziek die gedraaid wordt, super is. We gaan allemaal enorm uit ons dak en leren er enkele local danspasjes bij. De hele dag is een en al dikke fun en gezelligheid. Eind van de dag gaan we uitgeteld van al het dansen ergens zitten en bestellen vanalles wat, soortvan tapas met elkaar. Een ervaring het mooie Holi hier in Nepal mee te maken.

Canyoning
In 2e weekend sinds ik vrijwilligerswerk doe zijn met groep van 9en personen (mensen van KarmaFlights en van guesthouse) gaan canyoningen. Een ontzettend gave ervaring. De rit naar de plek toe was al adembenemend mooi. Ik zat, samen met nog iemand achterin de laadbak van de jeep, waardoor we de landschappen om ons heen mooi kunnen bekijken. Prachtige witte bergtoppen op de achtergrond en zoveel mooie natuur om ons heen. Op de bestemming aangekomen werden we in speciale canyoningpakken gehesen en kregen we we de nodige instructies voordat we naar boven gingen en liepen met zn allen naar de 45 meter hoge top van de waterval.
We hadden werkelijkwaar een prachtig uitzicht vanaf te top. En het was ook echt mega hoog haha. We werden gezekerd en omstebeurt gingen we adseilend naar beneden. Ontzettend gaaf, half door de waterval 'lopend' naar beneden te gaan. Ergens, nog redelijk ver bovenaan worden touwen gewisseld (zijn niet extra gezekerd dus bent op zo'n 35m hoog zonder zekering op een mega stijle waterval met een man die je dan maar moet vertrouwen dat hij je op z'n been goed kan tegenhouden boven de afgrond, maar gaat allemaal goed:)) en daarna laatste meters naar beneden. Tot op zo'n 8 meter hoog kan je niet verder naar beneden abseilen en hang je voor moment aan het touw. Suuuuper gaaf! Daarna wordt je op schuine steen 'gelegd' en het water in geroetst als een enorme stijle sneller glijbaan. Het was zo'n enorme kick. Nog stukje door water lopen en dan zit t mooie en spectaculaire avontuur er alweer op.

Gorkha
De dag na het canyoningen gaat het harde werken als vrijwilliger bij KarmaFlights weer door. Ik vertrek met een volgeladen jeep, samen met 2 electricitens, Prem, Raju (collega), Andrew (andere vrijwilliger) en een driver naar Gorkha, het epicentre van de aardbeving van 2 jaar geleden. We laden alvorens vertrek een truck in met allemaal spullen voor een computerruimte die in de scholen in Gorkha gemaakt gaat worden. We vertrekken rond 7u en na ongeveer 7u rijden (met verschillende korte stops) komen we aan bij een school in Gorkha. Hier wordt een lekkere lunch van Dhaal Bhaat voor ons klaargemaakt en bekijken we hoe het gaat met de net nieuwe bibliotheek. Op het moment maken alleen de docenten er nog maar gebruik van, maar er wordt aan gewerkt het in het curiculim van de scholieren op te nemen. Het leuke is wel, dat een docent een boek uit de bieb heeft gelezen over het laten groeien van paddenstoelen en zaadjes hiervoor heeft gekocht. De padenstoelen die ze had 'geplant' groeiden als kool, en onze maaltijd stond dus ook voornamelijk uit deze paddenstoelen. Leuk om te zien dat de bieb gelijk erg nuttig is.

Toen de truck enkele uurtjes later aankwam, hebben we die met z'n allen uigeladen en de spullen in het toekomstige computerlokaal gezet. Met veel kinderen gekletst die hun Engels wilden verbeteren. Best wel heftig te zien dat Gorkha wel echt minder ontwikkeld gebied is, vooral te merken aan de lage hygiene. Tanden worden bij veel niet gepoetst, kindjes lopen in kapotte kleertjes en de wc's is niet over te spreken, zo ontzettend goor. Zo goed als iedereen leeft van de 'boerderij' waar ze op wonen en de grote stad hebben ze bijna allemaal nog nooit gezien. En toch iedereen zag er zo gelukkig uit. Heel mooi om te zien.

Ook de gezondheidszorg is heel laag in het Gorkha district en daar wil ik dus wat mee gaan doen. Ik heb op de andere school die we bezocht hebben een man van het rode kruis ontmoet en met hem ga ik samenwerken. Het plan is om bijscholing te gaan geven (door local in Nepali) aan de docenten van de 22 scholen in Gorkha district, die door KarmaFlights, na de aardbeving zijn opgebouwd, om kennis over eerste hulp bij te scholen. Ook heb ik kindje met gat in haar hoofd gezien, dit greep me echt aan. Als dat beter was verzorgd, wat met weinig middelen en minimale bijscholing al te bereiken is, dan was het een veel kleiner wondje geweest en zou ze er geen groot litteken op haar gezicht aan overhouden, wat nu waarschijnlijk wel het geval is...  Maar het zien van dit kindje motoveerde mij weer meer om werk te maken van her first aid project.

Na het bezoeken van beide scholen, en mensen te motiveren aan het werk te gaan met de bibliotheek en computerruimte, hebben we nog break voor late lunch/diner. Daarna stappen we weer in de jeep om de 7u durende terugreis te aanvaarden. Tussendoor nog een stop voor avondeten (ik zit nog helemaal vol van andere maaltijd, maar de mannen hebben weer honger haha) en rond midnight komen we weer aan in het guesthouse. Een indrukwekkend en goed reisje was het naar Gorkha.