Sanne: Hpa-an & Dawei - Reisverslag uit Dawei, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu Sanne: Hpa-an & Dawei - Reisverslag uit Dawei, Myanmar van Sanne en Veerle - WaarBenJij.nu

Sanne: Hpa-an & Dawei

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Veerle

27 Februari 2017 | Myanmar, Dawei

Vanaf Kinpun nemen we de nachtbus naar Yangon om daar over te stappen naar Hpa An. Dit verloopt vrij soepel allemaal en rond half twaalf komen we aan. We vinden al gauw een prima guesthouse waarvan alle muren mooi paars met blauw zijn geschilderd. Hpa An is een schattig dorpje waar een handjevol backpackers maar naartoe gaat. Vandaag hebben we een chilldagje ingepland na het vele bussen. We kopen fruit en yoghurtjes en zoeken beide dingen uit voor het vervolg van onze reis. De wifi is hier namelijk goed genoeg voor. 's Avonds mogen we alweer genieten van een prachtige zonondergang boven de rivier.

De volgende dag is Willemijn ziek. Weer diaree... dus lassen we nog een chilldagje in. Sanne loopt nog een rondje door de stad en Willemijn slaapt zowat de halve dag. Het dorpje is heel schattig en leuk. Mooie kleine straatjes en leuke huizen op palen. Het is duidelijk dat hier weinig toeristen komen want ze zwaaide allen vriendelijk en hadden een dikke glimlach op hun gezicht. Gelukkig gaat het 's avonds weer wat beter met willem en eten we lekker in het dorpje.

Na een goede nacht huren we een scooter en gaan we de omgeving verkennen. Deze is prachtig! Heel vlak landschap met af en toe ineens super grote rotsen die oprijzen boven het landschap. In een van deze rotsen zit de Sadan grot. Deze loopt een heel stuk door en uiteindelijk komen we bij een watertje. Vanaf hier nemen we een bootje terug naar de ingang. We bezoeken nog een pagoda die in het midden van een meertje hoort te staan alleen het meertje staat voor de helft droog helaas. Voordat we Mount Zwegabin gaan beklimmen lunchen we lekkere noodles bij een wegrestaurantje. De klim bestaat voornamelijk uit trappen en dat is zwaar. Zeker voor Willemijn die amper energie heeft door de diarree van gister. Maar na flink doorzetten en veel pauzes bereiken we toch de top. Het uitzicht is het allemaal waard! De weg naar beneden ging gelukkig makkelijker. Het is onderhand al redelijk laat dus rijden we door naar de Bat-cave. Deze ligt aan de rivier en vlak na zonsondergang komen hier miljoenen vleermuizen naar buiten. Erg mooi gezicht maar die beesten stinken wel! De muggen doen hier trouwens goed z’n werk en onze hele lichamen bestaan onder bulten. De komende dagen is de vooenakelijkste gedachte dan ook: ah kut, alweer een bult open…

De volgende ochtend doen we lekker rustig aan en eten heerlijke sandwiches als ontbijt bij een westers restaurantje. Via een omweg door het dorpje om een broek te kopen voor Sanne gaan we terug om onze tassen in te pakken en uit te checken. Voordat onze bus vertrekt naar Dawei lopen we nog het dorpje uit en komen we bij de country side van Hpa An. Hele schattige huisjes en vriendelijke mensen die vrolijk naar je zwaaien. Om 15:00 pakken we de bus. In Moulmein moeten we overstappen op minibusjes. Halverwege moeten we uit het busje voor paspoort controle en moeten we lopend een soort van provincie grens over. Het is twee uur snachts als we aankomen in Dawei en de enige manier om naar het centrum te komen is met de motorbike taxi. Altijd leuk als je net wakker bent en met een wildvreemde man, je kleine en je enorme backpack op een scootertje moet. Gelukkig lekker sterren kijken onderweg. Ons hotel blijkt behoorlijk luxe te zijn, de wifi werkt super goed en het bed ligt heerlijk!
We staan zo laat mogelijk op voor het ontbijt en doen lekker rustig aan. Pakken onze kleine rugzakjes in en lopen een rondje over de markt. Rond 2 huren we een scooter voor de komende dagen en rijden we het schiereiland op. Hier bezoeken we een pagoda vanwaar je een heel mooi uitzicht hebt over verschillende baaien. We maken een tussenstop op St Maria bay waar we helemaal alleen op het strand liggen (op een koppel 500meter verder na). Heerlijk om bij zee te zijn! We zien de mooiste zonsondergang met allerlei kleuren rood oranje en paars. We eten de beste krab curry aan het strand en slapen in een bamboe hutje in Maungmagan. Klinkt heerlijk he?
Na een goed ontbijt rijden we vandaag verder het schiereiland op. Ons doel: Sin Htauk beach. Na 1,5 uur over de normale weg en nog 45 minuutjes over een hobbelbobbel paadje moeten we onze scooter achterlaten en te voet verder door de mangrove. Gelukkig is het laag water en in de plasjes zie je overal visjes en krabbetjes. Na 10 minuten komen we aan op het strand. Een paar westersen mensen en 10 strandhutjes en voor de rest niets. Hagelwit zand en felblauwe zee. Hier vermaken wij ons wel de komende dagen. Snel een duik voor de verkoeling en een heerlijke fried rice als lunch. De andere mensen die hier verblijven zijn aardig en we chillen de hele dag op dit mooie strand. Zonsondergang is zelfs nog mooier dan gister. Met de hele groep eten we rijst met groente en een heerlijk gegrild visje. We spelen kaartspelletjes en er wordt een kampvuur gebouwd. Om de avond helemaal goed af te sluiten besluiten Sanne en ik om te skinny dippen onder de sterrenhemel. De lichtgevende plankton maakt het helemaal bijzonder. Een van de beste ervaring tot nu toe op reis! Afgekoeld duiken we ons bed in het strandhutje met uitzicht op zee. De meest perfecte dag die je je kan voorstellen♡
Er zijn problemen met het water dus beginnen we onze dag met een duik in zee ipv een douche. Na een ontbijt met samosas lopen we naar het volgende strand. Grand fathers beach is een heel lang uitgestrekt strand. Geen mens te bekennen en overal zie je krabbetjes nieuwsgierig rondlopen. We lopen door tot de rivier en ook dit is weer prachtig. Na twee uur wandelen is het te heet om in de zon te zijn en keren we terug naar ons strandje en doen we wat je hoort te doen op een strand. Helemaal niks! Op af en toe een duik in de zee na. Helaas is het rond drie uur de tijd om terug te gaan en dit stukje hemel op aarde te verlaten. Het water in de mangrove staat gelukkig laag. Onze scooter skills zijn goed getraind dus de hobbelige steile weg is zo afgelegd. Net op tijd komen we aan in Maungmagan voor de zonsondergang die een beetje tegenvalt na gister. We eten weer heerlijke krabcurry en een geroosterde vis. Met volle buikjes het laatste half uur terugrijden naar Dawei. Heerlijk om na 3 dagen niet te douchen en 3 dagen strand eindelijk weer onder een heerlijke douche te staan. De muggen bulten blijven maar komen en inmiddels heb ik zo’n 100 wondjes en 300 muggenbulten in mijn nek, op mijn armen, mijn voeten, mijn benen en natuurlijk weer op de billen.

De volgende dag was ons laatste dagje samen. Tijd om lekker niks te doen. We hebben heerlijke taartjes gegeten in een bakkerij: brownie, lemon cheesecake en bananencake (waarvan ik het recept nog probeerde te achterhalen, maar het was geheim en ik moest het maar googelen). Om nog even door te gaan hebben we als lunch beide een dikke hamburger gehad en een mislukte ijskoffie en nog even lekker herinneringen opgehaald van dit prachtige land. Om half 5 was het dan zover: ik in de bus naar yangon, willemijn in de bus naar hpa-an om daar de grens over te steken met thailand. Zij gaat nu hetzelfde rondje maken als dat ik achter de rug heb. Echt Mega gezellig samen gehad!!:) de local bus waar ik in zit was echt local.. Gelukkig zijn we na mijn vreterijen van gister nog 4 keer gestopt om te eten haha.
In yangon ben ik naar hetzelfde hostel gegaan. Het was erg leuk want vier mensen die we hadden ontmoet in Dawei op het strand, waren er ook. We hebben lekker samen koffie gedronken. Daarna ben ik naar het meer gelopen en heb ik de rest van de dag bij het hostel van alles over maleisie zitten uitzoeken. Ik heb maar kort de tijd dus wil goed voorbereid zijn. Savonds hebben we met zijn allen een biertje gedronken en daarna zijn we opgehaald door de neef van een vriend van een van de jongens. We zijn local gaan eten. Wr begonnen bij een stand op straat waar sommige varkensogen, -hart, -lever en -huid hebben geprobeerd. Ook hebben we een soort rups gegeten die net zo groot als je duim waren. Je zag ze nog kroelen, gooide ze in de frituur en waren klaar om te eten. En voor een zon ding betaalde je dan 3 euro (een hele maaltijd krijg je hier voor 1.50). Na deze ontzettend grappige proeverij zijn we ergens in een leuk steegje gaan zitten en hebben we ook van alles geprobeerd. Het was echt super lekker en gezellig!

Vandaag inpakken en naar het vliegveld. Nog lekker lunchen met zijn allen en speciaalbier drinken staat ook nog op het programma. En dan alweer het volgende land: Maleisië!!!

• 01 Maart 2017 - 12:42

Lotte:

Hoi Sanne !
    Ik kwam perongeluk bij je reisverslag terecht.
    We zijn nu in Mawlamyine en willen morgen richting Dawei. Ik was opzoek naar tips om te overnachten. Waar hebben jullie geslapen en raad je die aan? Alvast bedankt !
    Lotte

• 01 Maart 2017 - 12:56

Lotte:

Door je reisverslag krijg wel echt heel veel zin om naar Dawei te gaan trouwens !!